Gryning

Gryning

fredag 24 juni 2016

Ett återseende


Med hjälp av en bil hinner man fara till många intressanta platser på några timmar. Nu skulle de ställen jag ofta går till besökas men även några som hamnat lite i skymundan. 

Första anhalt blev viltvattnet. Där såg allt ut som vanligt ända tills jag upptäckte grönbenorna. De var två. Grönbenor har sitt egna sätt att organisera sin barnuppfostran. Hanen väljer en passande plats på marken eller i ett övergivet trastbo. Honan ordnar till boet så det blir mysigt, lägger äggen och delar på ruvandet av dem med hanen. En dag kläcks äggen och ungarna kommer fram. Sen dröjer det inte många dygn innan honan flyttar söderut och lämnar åt hanen att sköta ungarna och deras uppfostran. 

Det tog en stund innan de upptäckte mig. Det här är en av två honor på väg mot varmare nejder och det sista fotot innan de anade min närvaro.
Vid viltvattnet har det under våren funnits tofsvipor. Här är en av dem.
I skrattmåsarnas bo såg jag endast en unge.
Efter viltvattnet bar det av till Djulö kvarn men jag såg inga blå jungfrusländor där. Efter det for jag till Duveholms herrgård för att gå Duveholmsleden. Leden går via broar genom Svartbäcken, Backa hage och över en ny bro tillbaka till Duveholm. 

Den långa bron genom insektsparadiset i Svartbäcken lockade. Det fanns gott om trollsländor och flicksländor där. En liten men tuff slända är den citronfläckade trollsländan. Den hävdade med framgång sin rätt att sitta uppe på räcket för att sola sig och spana efter byte.
Den större sjötrollsländan fick vackert hålla sig nedanför.
Den fyrfläckade trollsländan föredrar att sitta på ett strå eller liknande, varifrån den har god utsikt och snabbt kan attackera ett blivande byte.
På andra sidan broarna har man skapat en enklare ramp runt ett besvärligt och knöligt parti. Där på räcket upptäckte jag en skalbagge som inte är helt vanlig men inte direkt ovanlig heller. Det är en renfanebagge.
Där såg jag även en lövsångare. Den var inte stilla många sekunder och det är ett rent under att kamerans autofokus hann med att fånga in fågeln. Jag gjorde det inte!
Jag hade även turen att få se den röda flicksländan. Den har jag inte sett sedan sommaren 2013 så det mötet blev jag lite extra glad över.


På väg mot badplatsen vid Backa hage fick jag se honan till den stora sjötrollsländan. Hane och hona är helt olika.
Jag gick förbi en mycket vacker rosbuske. Det är daggrosor.
Även denna gång fick jag se en silverblåvinge.
Så var jag åter vid bilen och hemfärden gick via Ica. Det besöket resulterade i ett köp av kycklingfiléer och dem ska jag nu steka.

6 kommentarer:

Monika Moren sa...

Imponerande röd slända! Ullig, gullig dunboll har du också fått med. Fjärilen åhhhh....

BeBest sa...

Jag ska jaga rätt på fler fjärilar. Det är speciellt en jag vill åt. Jag har sett den ett par gånger men den har då smitit undan. En vacker dag sitter den där på bild! :-)

baraenbildavmig sa...

Många jättefina bilder på sländor! Du vet var du ska leta. Jag såg inte en enda under min promenad igår. Roligt med alla fågelbilder, grönbenan visste jag inget om och har väl knappt sett.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Då det gäller att hitta sländor är det lättast att hitta hanarna. De finns nära det vatten som honan ska lägga äggen i. Honan befinner sig en bit bort ute över betesmarker, åkrar, ängar eller skogsvägar, det finns passande insekter för dem att jaga. Såna ställen som Ulva kvarn eller Hammarskog tror jag kan vara intressanta.

baraenbildavmig sa...

Det är på torpet jag spanar efter sländor. På en av skogsvägarna fanns en fyllning av gammalt taktegel. Det tyckte den röda flicksländan om. Nu har man fyllt på med jord. Inga sländor.

BeBest sa...

Det kanske går att göra en utflykt en skön dag.

Skicka en kommentar