Gryning

Gryning

torsdag 2 juni 2016

Hemma hos tranorna


Tranorna vid viltvattnet har två ungar.
Genast då jag upptäckte familjen försökte jag ta så många foton jag fick möjlighet till. Nu var avståndet stort och ljusförhållandena otjänliga. Jag blev tvungen att invänta mera solljus och helst hitta en annan plats att ta fotona från. Under tiden solen arbetade sig upp över skogen gick jag till andra fotoställen och knäppte en del kort. Snart var jag tillbaka på vägen igen och nu fick jag bättre möjligheter. De vuxna fåglarna var nästan framme vid vägen men ungarna såg jag inte till. Då tranorna upptäckte mig vadade de tillbaka mot stället de först befunnit sig på.
Hanen är den till höger. Då och då sneglade honan åt vänster och jag misstänkte att där någonstans bland buskarna fanns ungarna.
Min förmodan visade sig stämma. En av ungarna kom fram där.
Snart kom även den andra ungen, den mindre av dem.
Den största ungen travde kavat på fram mot föräldrarna.
För den mindre gick det inte lika lätt. Den föreföll tvivla på nyttan med hela företaget.
Den stora fortsatte glatt framåt medan den lilla ungen föreföll vilja återvända in i gömslet.

Så valde den lilla ungen trots allt att fortsätta ett par steg till mot föräldrarna.
Föräldrarna och den större ungen var då på väg bort och den lille kände sig nog en aning villrådig.
Föräldrarna kom nära ett skrattmåsbo och blev attackerade under några sekunder..
Under tiden hade den lille dragit sig tillbaka. 
Tranor lägger ett eller oftast två ägg. Det växer upp 0,5 ungar per häckpar och år. Tranor lever i livslångt äktenskap och häckar vanligtvis någonstans inom samma revir varje år. Våra tranor övervintrar i Spanien. De är fridlysta i hela Europa.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Underbara bilder av tranpar med sina ulliga och gulliga ungar!

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

En av ungarna kommer nog att klara sig.

baraenbildavmig sa...

Vilken vinst för dig! Så det är så de ser ut! Så söta!

BeBest sa...

De är lite sötare än sothönornas ungar men jag undrar om inte sothönorna är bättre föräldrar. Det här tranparet tycks satsa på att den ena ungen i alla händelser ska få en god start i livet fram till dess den lämnar föräldrarna och flyger dit den vill.

Skicka en kommentar