Gryning

Gryning

tisdag 7 juni 2016

I morgonsolen


En timme innan soluppgången stod jag på bron vid Genne. Det låg dimmor över Backasjön.
Det fanns gott om vilt ute. Här är två dovhindar, en blyg och en nyfiken.
På andra sidan åkrarna huserade en flock vildsvin. Här har de spritt ut sig och låter kultingarna agera förtrupp.
Därefter samlade de ihop sina styrkor.
Slutligen tog tre stora hand om täten.
Jag tror det är fodermärgkål eller foderbetor man sått på åkrarna. Det kommer att krylla av fyrfota vilt där till hösten! Kör försiktigt! Det fanns flera dovhindar ute.
Även dovhjortar. De här tre gossarna anfördes av den mörka hjorten. Han var väldigt ivrig att komma fram till kålen. 
De andra två anslöt och började kalasa på växterna.
De följde kanten mellan gräsvall och åker.
Åter tog den mörka hjorten täten och drog ifrån de andra.
Nästan framme vid vägen stannade han.
De övriga följde efter i egen takt.
Snart var de ikapp. Nu verkade det som de hade bråttom att komma upp på höjden vid Knutsdal.
Den största hjorten var nog trots allt den bruna och han var inte riktigt mätt än. Han ville äta mera men inte stå ensam kvar.
Han gick till slut över vägen men fortfarande drog den goda födan där ute på åkern.
Här upptäckte han mig och då fick han bråttom att följa kompisarna.
Lite längre fram på nästa åker gick en råbock.
Han hörde kameran.
Här blev jag avslöjad. Värdigt med högburet huvud banade han sig väg genom timotejen bort mot den skyddande skogen.
Även över viltvattnet låg dimman. Den var stundtals så kompakt att kameran fick svårt att ”se”.
Jag försökte mig på att fotografera i motljus men det gick inte så bra. Det blev för mycket mjölkvit dimma i vägen. Lättare gick det att ta fotona längs vägbanken.
Ibland kan det vara skoj att pröva något nytt.
Jag gav upp fotoförsöken men hade turen att komma relativt nära en tofsvipa.
Det var rätt svalt då jag gick hemifrån men innan jag var tillbaka hade temperaturen stigit upp mot 10°C-strecket.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det var många fyrfotingar du träffade på där! Det näst sista fotot som du kallar prövapå blev väldigt lyckat.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det här pålverket hade jag redan försökt mig på ett par gånger utan att det blivit så bra resultat. Den här gången tänkte jag för mig själv på hur du kanske skulle göra. Sen försökte jag göra på det viset så gott det gick. Jag tog för säkerhets skull flera foton. Inget är helt perfekt men hade det gått att slå samman dem till en bild hade det blivit riktigt lyckat!

baraenbildavmig sa...

Haha, det är bra om man kan inspirera varandra. Men hur menar du att jag skulle göra?

BeBest sa...

Inte ta med mer än nödvändigt i bilden! :-)

Skicka en kommentar