Gryning

Gryning

söndag 26 juni 2016

I skog och på äng


Midsommardagen var varm med hög luftfuktighet. Mina planer var att gå längs stigar och vägar för att försöka hitta en viss fjäril. Just skogsvägar skulle vara rätt ställe om omgivningarna i övrigt stämde. 

Jag började med att gå stigen runt en äng, genom en lövskog och fram till en annan äng och den lilla Luvsjön. Här hoppades jag få se blåvingar. En sån lyckade jag få foton av men fjärilen var väldigt hårt sliten i färgen och trasig i vingarna. Jag hittade även ängssmygaren. Såna fanns det gott om vid den första ängen.
En liten fläckmätare satt i gräset. De skyddar sig mot fåglarnas angrepp genom att se ut som fågelspillning på ett blad.
Stigen gav inte så mycket men framme vid nästa äng såg jag såväl pärlgräsfjäril, kamgräsfjäril och älggräspärlemorfjäril! Alla flög ivrigt i värmen men ville inte släppa mig inpå sig, så några användbara foton blev det inte. Nästa stig ledde mig fram mot vägen till Krämbol. Två vitgräsfjärilar skrämde jag upp men den ena lyckades jag få foto av.
Senare då jag var på väg hem igen fick jag även se vitgräsfjärilens ovansida.
Så var det dags för skogsvägarna. Jag ämnade börja med den ned mot Krämbolstugan. Ungefär där äventyrsklubben har sina grejor, brukar jag hitta insekter. Det är ofta vindstilla där och hög luftfuktighet, vilket skulle kunna tänkas passa en aspfjäril för det var den jag ville åt. Den fanns på plats!
Så hade jag äntligen fått foton av även den fjärilen. Nöjd traskade jag hemåt igen. I vägkanten hittade jag nattviol.

Jag gick till en början samma stig tillbaka som jag följt ut. Nu fick jag se en bred trollslända, en hona,
Trollsländor som sitter och vilar är tacksamma fotobjekt.
Vid Luvsjön fanns den breda trollsländans kusin, den fyrfläckade trollsländan.
Helt genomsvettig men mycket belåten med min dag, kom jag så hem.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Underbara bilder, särskilt de på trollsländorna. Den första sländebilden gillar jag speciellt för den ovana ställningen och blänket i bakkroppen - mycket snygg bild. Men även den sista bilden är toppen. Aspfjärilen har jag glömt bort att den fanns och har aldrig fotat den. Grattis till den bilden!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Aspfjärilen är en sån fjäril man ser någon gång och sedan kan det dröja år innan man får se den igen. I normalfallet suger de inte nektar från blommor utan får sin näring ur kadaver och vätska och mineraler från skogsvägar där det finns aspar i närheten. Larverna lever på asparnas blad. Den färdiga insekten flyger endast få veckor i slutet av juni, början av augusti.

baraenbildavmig sa...

Gott om aspar har vi här på landet. Häromdagen sa min man: "En svart fjäril!" Jag hann inte se den så noga men sa att det nog måste vara en sorgmantel, de är mörka. Det kan ju har varit aspfjärilen.

BeBest sa...

Det kan mycket väl ha varit en aspfjäril. Sorgmantlarna flyger tidigt på våren och nästa generation kommer i slutet av juli.

Skicka en kommentar