Gryning

Gryning

måndag 13 juni 2016

Mest med vingar


Tanken var att jag skulle försöka hitta blåvingar då jag gick ut. Vädret var kanske inte det bästa för det men jag trodde nog att det skulle gå. Nu visade det sig att ängen som skulle locka till sig fjärilarna hade slagits. Där fanns endast flugor och enstaka humlor i kanten.

Då jag kommit in i skogen hade jag turen att få se en större hackspett. Den stannade länge framför kameran.
Vid Luvsjön var gräset och blommorna i det borta och därmed även fjärilarna. I till cykelvägen hittade jag dock en liten buskmätare.
Jag beslöt att fortsätta mot Krämbol men innan jag lämnat Luvsjön hade det börjat regnstänka och det väckte trötta gässlingar. En gäspade yrvaket.
En bit bort från vägen fanns vackra vallmoblommor utanför en villatomt.

Jag hann sedan ända bort till Viren innan jag såg något intressant. Den här gången var det flodflicksländor som fångade mitt öga.
Albladbaggarna kan ställa till stora skador på alarnas trädkronor.
Näbbsländan, den kallas även skorpionslända efter hanens sätt att bära sitt parningsorgan, är en skicklig jägare. Det här är en hona som spanar över bladkanten.
Den här stekeln vet jag inte vilken art det är  ... (numera vet jag att det är ett långhornsbi)
men den här fjärilen känner jag igen. Det är en ängssmygare.
Där fanns även en svävfluga.
Det var dags att dra sig hemåt. Då jag kom ut på landsvägen mötte jag NatureFootstep. Hon erbjöd mig skjuts och vi for mot viltvattnet. Vi såg en del sothöneungar. Den här blev skrämd och var på väg mot de skyddande buskarna.


En annan vågade med mammas stöd stanna och äta lite.
Vi såg även att det fanns andungar och vackert blommande tistlar.

Då sothöneungarna befanns sig på avstånd från vägen vågade de visa sig.
Från viltvattnet for vi till Knutstorp och där fanns en stenskvätta som satte sig på taket för att hålla oss under uppsikt.
Nästa anhalt blev det gamla fallfärdiga huset. Trött vilar det mot trädet.
Det var ett tag sedan de här dörrhakarna bar en dörr. De kanske inte klarar den tyngden idag men en fluga går bra.
Mycket fick jag se men inga blåvingar.

8 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det var en varierande samling bevingade foton du bar med dig hem, väldigt fina! Och så lite annat på köpet. Fotot på sothönemor med unge är så ömsint fin, det gillar jag mycket. Näbbsländan har en vacker teckning och gör sig bra på ditt skarpa foto. Och hackspetten fick du ett bra porträtt av, det har jag inte lyckats med hittills. Förfallet och rosten på slutet är en fin avslutande krydda.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag skyller fotot med dörrhakarna på att du utövar ett dåligt inflytande på mig. ;)

baraenbildavmig sa...

Haha, skyll på det du!

BeBest sa...

Tror du jag skulle fotograferat rost, om jag inte lärt mig av dig att det finns folk som tycker det är vackert. Jag lovar det hade jag inte gjort!

Monika Moren sa...

Dina bilder är finare än finast! De blir också bara bättre hela tiden!

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Jag tycker allt att du tar i nu. Självfallet försöker jag utveckla min förmåga men du ska veta att det är ett stort hopp upp att ta om jag vill motsvara det du säger.

NatureFootstep sa...

:) Blåvingar får bli en annan gång :)

BeBest sa...

Jo, kanske blir det vita vingar i morgon.

Skicka en kommentar