Gryning

Gryning

söndag 31 juli 2016

Det var oväntat


Under 90-talet närde jag drömmar om att ge ut en roman. Det gick åt mycket tid till det men något färdigt manus blev det inte av det försöket. Det blev även en del kåserier, ett par dikter och en del andra korta texter. 

Ungefär vid millenieskiftet kom jag med i en grupp på internet, där man visade sina litterära alster och ibland fick dem kommenterade. Medan jag var med där ökade produktionen av dikter och kåserier samt ett nytt romanprojekt startades och höll hela vägen fram till färdigt manus. Inget bokförlag har velat ge ut det. Antagligen har de starkare självbevarelsedrift än jag.

Exakt när jag började blogga vet jag inte men det kan ha varit någon gång under vintern 2007/08. Avsikten var att på bloggen visa mina litterära tillkortakommanden och använda den som en slags referens då jag sände iväg manuset till nästa bokförlag. 

Jag hade även skaffat mig en liten kamera att ha med mig då jag var upp till Idre för att fiska. Den första tiden tordes jag knappt peta på kameran men efter hand kom jag så långt att jag vågade ta foton, om kamerans automatik fick ta hand om alla inställningar. Jag siktade och tryckte av och sen fick resultatet bli som det blev. Så höll jag på i tre år innan jag vågade mig på att göra lite mera. Ytterligare tre år senare hade jag kommit så långt att jag vågade bestämma att kamerans bländare skulle få avgöra hur övriga inställningar skulle vara. 

Den lilla kameran hade varit i främre gruppen bland kompaktkameror 2006 men 2013 var den frånsprungen även av huvudklungan. Det som jag tyckte begränsade den mest var kamerans behov av ljus och relativt måttliga zoom. Jag använde kameran till att fotografera allt som stannade tillräckligt länge framför objektivet. Det foton på allt från insekter till vida vyer. 2013 hade jag kommit så långt som min förmåga och kunskap tillät och på den blygsamma nivån har jag stannat även om jag har en något bättre kamera idag.

Beträffande bloggandet ökade innehållet av foton och de gamla dikterna och kåserierna försvann till förmån för redovisningar av mina fotopromenader och vad jag då såg. Så har det fortsatt. 

På Facebook finns det en mängd grupper för folk med olika intressen och följaktligen en drös med grupper för människor med varierande fotografiskt intresse. Jag är idag aktiv på två sådana sidor. Jag tycker inte jag orkar med mer än så. Den ena sidan heter ”Vårt vackra Katrineholm”. Där visas foton från allt möjligt som händer eller finns i kommunen. 

Den andra gruppen heter ”Nordiska fotoklubben” och samlar fotografer som är bosatta i Norden men kan vara verksamma inte bara här utan över hela världen. Det är fler än 3000 medlemmar och antalet ökar. För att sidan inte ska svämma över helt, får varje deltagare lägga upp högst 3 foton per dygn. 

Jag har gjort så att jag försöker välja 3 foton som kan vara aktuella med tanke på månad och årstid men inte alltid ett som togs nyligen. Det viktiga är att om befinner vi oss i slutet av juli ska fotot vara taget i slutet av juli även om det skedde för 5 år sedan. 

Den här gruppen innehåller skickliga fotografer, mycket skickliga fotografer och fotografer i absolut världsklass, ja och så jag då, som svansar efter likt rumpan på en hund.

Jag har varit med ganska precis ett år nu och idag hände något otroligt! I slutet av juli 2013 tog jag det här fotot av en tegelröd ängstrollslända. Det är en ung hona och därför är den inte så speciellt röd. Det är ett foto jag var tveksam till att visa eftersom jag inte var 100% nöjd med bilden men den fick ett med tvekan godkänt av mig och lades upp.

Det finns en jury i gruppen bestående av erfarna fotografer och om samtliga är eniga med avseende på ett fotos extra höga kvalitet, kan det belönas med en hedersmedalj. Alla medaljerade foton samlas sen i en årsbok. Det hände den här trollsländan idag. För mig var det helt oväntat men mycket glädjande.

4 kommentarer:

Åsa Puide sa...

Åh vad roligt pappa! Grattis!!

BeBest sa...

Tack Åsa! :-)

baraenbildavmig sa...

Stort grattis! Det är en fin sländebild!

BeBest sa...

Tack Du:-)

Skicka en kommentar