Gryning

Gryning

fredag 22 juli 2016

En ny generation


Jag tog en promenad i solvärmen med hopp om att hitta årets nya upplaga av fjärilar. Ganska snart hade jag en citronfjäril framför mig. Det skulle komma att bli många fler än den här som hamnade på kort.
Inte långt därifrån fanns det tistlar och de hade fått en större grupp med unga påfågelögon på sig.
Det flög många rastlösa kålfjärilar över ängen men den här mera flegmatiska rapsfjärilen hade hittat en behaglig plats för en stunds vila.
I marknivå fanns en liten gräshoppa vars art jag inte vet.
Jag såg flera arter av pärlemorfjärilar flyga förbi mig. Den första kan ha varit en älggräspärlemorfjäril, jag stod då på ett ställe där de brukar finnas, och den andra arten var av en betydligt större och väldigt snabbflygande modell. Jag hittade även en ängspärlemorfjäril. Den höll på med nektarprovning och flög från klöver till klöver. Den här gillade den och det var den inte ensam om. 





Jag fick även ett fotot av vingarnas ovansida.
Efter att ängspärlemorfjärilen motats bort av jordsnylthumlan kom en silverstreckad pärlemorfjäril till i stort sett samma ställe. 


Den flög nära mig och jag försökte få närbilder men det vägrade kameran vara med på. Zoom-funktionen låste sig ständigt då jag ville gå från full zoom till närbild eller någonstans mitt i mellan. Den funktionen har krånglat rätt ofta under senaste halvåret. Jag misstänker att det är dags för byte av kamera och låta en här jag har nu få bli reserv.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Aah, den silverstreckade, är det dags för den nu? Då kanske den dyker upp hos mig endera dagen. De där nya fanns i stan hos mig de senaste dagarna: påfågelögat, citronfjäril, rapsfjäril och några till. Lavendeln var den de uppskattade mest. Det är roligt att fota de nya fräscha. Roligt även med sånt där minidrama som du fotat ovan. Du fick fina bilder på ängspärlemorfjärilen och en flygande humla är inte det lättaste att fånga på bild.

Tråkigt med kameran. Jag har ännu inte vant mig vid närbildsfunktionen på min nya, en Nikon 5500, men annars är jag rätt nöjd med den. Att det blev just den berodde på brådskan, jag hann inte överblicka hela marknaden och fick köpa vad som fanns till hands.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag var helt koncentrerad på ängspärlemorfjärilen och höll på med serie-exponeringar, då jag upptäckte att en annan insekt flög förbi men det var först då jag tittade på fotona som jag såg hur lyckat det blivit.

Jag var ut och luftade min kamera en stund i morse och då var det inga problem men det kan möjligen bero på att i stort sett användes endast maximal zoom.

Skicka en kommentar