Gryning

Gryning

måndag 11 juli 2016

Fridlyst


För tre år sedan hittade jag ett bestånd av orkidéer på en mycket oväntad plats. Orkidéer är fridlysta. Den här kallas Skogsknipprot, Epipactis helleborine.
På en av plantorna hade en blomfluga sökt skydd. Jag tror arten är Gul solblomfluga, Syrphus ribesii.

Egentligen var jag ute för att fotografera fjärilar men det blev ett klent resultat av det företaget, några trasiga blåvingar och ett par uttjatade luktgräsfjärilar var allt. Jag hittade däremot tallört. Det är en ljungväxt som saknar klorofyll men får hjälp med näringstillförseln av tallarnas rötter.
Ovanför mig var det matdags hos blåmesfamiljen. Ungarna brukar matas upp så de är större än föräldrarna men det extra fettlagret brukar gå åt då det blir dags för ungarna att självständigt försöka finna sin egen föda.
Jag har ett par fjärilar som flyger än men som jag inte fått några bra foton av. Jag måste alltså göra nya försök snart innan deras flygtid är över.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Så vackra bilder av orkidéerna, jag kände inte ens till skogsknipproten. Tallörten växer i vår grandunge.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Skogsknipproten hittade hag vid ett tillfälle 2013. Jag tog en del foton då och året efter. Förra året hann jag inte med den blomningen men i år kunde jag passa den. Nu håller jag på att försöka göra kommunen medveten om att de har orkideer växande på en plats som de tänkt bebygga före 2030. Jag lär vara borta då men det vore roligt om orkidéerna blev kvar.

Skicka en kommentar