Gryning

Gryning

lördag 2 juli 2016

På en rapsåker


Jag fick för mig att gå ut och roa mig eftersom det var fredagkväll. Följaktligen lämnade jag bebyggelsen ryggen för att söka mer spännande nöjen än vad den kan erbjuda. Jag gick vägen mot Östra Vingåker.

Hela vägen från Genne och bort till Östra Vingåker finns det raps på åkrarna. Det är rena nobelmiddagen för viltet! Långt borta vid skogsbrynet gick en maffig kronhjort och han hade ett vildsvin inte långt ifrån sig.
Det fanns fler kronhjortar på närmre håll.
Ute på åkern gick en liten älgtjur. Den är nu på väg in i sitt tredje år men är inte större än en ettårig kalv.
En normalstor älgtjur, möjligen en ett år äldre bror till Lillen, kom ut ur skogen.
Ytterligare en stor tjur kom strax efter.
Den första stora har 3 + 2 taggar.
Den största har minst 5 + 5 taggar.
Ljusförhållandena och avståndet var inte på min kameras sida redan ute vid åkrarna bortom Bonneråd men då jag var på väg hem var de ännu värre med ljuset. Sånt kan man inte ta hänsyn till då man upptäcker ett par rådjursöron intill vägen.
Många bilister var ute för att spana efter vilt och jag tror de fick valuta för bensinpengarna.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Bra sätt att roa sig på en fredagkväll. Som vanligt hade du givande möten med djur och fick fina foton med dig hem.

Jag vet att du inte kan göra något åt det, men det är kämpigt att kommentera här som oftast. Alldeles nyss påstods det igen att jag inte var den jag var och allt försvann. Sen det där eländet med att kryssa för olika bilder som det inte alltid går att identifiera och så låser sig scrollningen och där sitter man fast. Ett eländigt system.

BeBest sa...

Tack Du1 :-)

Facebook har ett liknande system med foton som ska identifieras. Ibland använder de bilder på djur vilka fått ändrade proportioner, allt för att förvilla spamrobotar. Störande är vad det är.

Det har blivit ett populärt nöje bland stadsborna här att ta en sväng ut till rapsåkrarna. Jag var ut dit i söndagsmorse också.

Skicka en kommentar