Gryning

Gryning

lördag 30 juli 2016

Torra fakta i svampskogen


Jag ämnade se hur det stod till med kantarellerna på några av mina svampställen. Vägen dit gick förbi en rondell där man byggt ett stort stenröse och planterat en del växter i. Just nu blommar det luktärtor där till glädje för humlor och fjärilar.

Vid en villaträdgård stannade jag och pratade med en grabb som jag då och då möter eller stannar och byter några ord med. Just då var hans tomt fylld av riktigt stora flygmyror. Det är den tiden då myrorna svärmar nu.
Jag gick vidare och fick sällskap av en kålfjäril.
En åkerhumla, en hane, var väldigt förtjust i den här rödklinten. Humlan gjorde flera försök att flyga därifrån men återvände efter någon sekund. 
Promenaden gick förbi åkrar med högvuxet rödtonat gräs. Jag gissar att det kan vara rödsvingel.

Apropå svingel, minns ni den här gruppen, The Swingle Singers?

Jag kom förbi blommande ljung där mängder av humlor njöt av tillvaron. Det här är en jordsnylthumla. Det finns många arter bland snylthumlorna. De lägger sina ägg i andra humlors bon och låter dessa få ta hand om vårdnaden av larver och puppor. Det blir mera jobb för dem och fler blommor måste de besöka för att hämta mat åt larverna. Det innebär i sinn tur att fler blommor blir pollinerade. Snylthumlorna är insekternas variant på gökbeteende.
Till slut stod jag i den skog där jag brukar hitta mina kantareller. Det fanns inte en tillstymmelse till såna! Två kantarellgula skivlingar såg jag men då jag inte vet vilken art det rör sig om då fick de vara. Det var bara att inse fakta. Några kantareller fanns inte att få där och då, så för mig återstod att linka hem igen. Vid Luvsjön satte jag mig en stund på en av bänkarna för att vila slitna leder. Då kommer en liten lövsångare och landar framför mig bland kaveldunens blad.
Det var en rastlös liten fågel som hoppade runt där så det blev svårt att få till användbara foton.
Denna lilla fågel blev nog promenadens största behållning.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Men du lyckades ändå med lövsångaren! Humlan på klinten är också väldigt lyckad.

Satt nyss och klickade och klickade på ditt inlägg om sländan. Jag skulle bevisa att jag inte var en robot och var tvungen att fortsätta upptäcka husnummer och hus och gräsmattor och husnummer och hus och… om och om igen. Helt hopplöst var det, vilket uselt system!

BeBest sa...

Man blir lätt inrutad, itutad och avslutad om man fastnar i systemen. Stundom känns det gott att gå sina egna vägar.

Skicka en kommentar