Gryning

Gryning

tisdag 16 augusti 2016

En morgon då sommaren återvände


Vädret i min trakt har under en tid varit mindre trevligt för den som vill gå ut och fotografera vackra vyer eller färgglada insekter. Till i måndagsmorse var det dock utlovat en klar morgon med nära vindstilla och relativt hög luftfuktighet. Jag hoppades på lätta dimmor över åkrarna och tog kameran i hand och så drog vi tillsammans ut mot Östra Vingåker.

Det fanns dimmor och det fanns djur i rörelse även om de större åkrarna föreföll vara utan liv. Nu ska man inte vara helt tvärsäker på en sån sak för bäst det är sticker det upp ett rådjurshuvud ur en dikeskant!
Sen ska man heller inte räkna bort den speciella åkern och udden som sticker ut i den. Trots att dimmorna stundtals drog fram i täta bankar, så gick det att upptäcka att saltstenen man satt upp på udden hade besökare.
Det visade sig att besökarna var dovhindar med kalvar.
Över fågeldammarna fanns det dimmor och hägrarna föreföll att tycka tillvaron denna morgon var onödigt gråtrist och ruggig om man hamnat på skuggsidan.
Solen var dock på väg upp och försökte byta färg på dimmorna.
Man har slagit vägrenarna men där vägräcket finns, blir det svårt att få bort allt. Kvar står nu fröställningar av strätta, Angelica sylvestris. Fröna kan användas för att färga ylle gult men fråga mig inte hur man gör. Möjligen vet min syster det.
Då solen börjat ta höjd hittade den en vinkel där den kunde lysa ned mot dimmorna på andra sidan om den här trädridån.
Fortfarande hade dock solen en bit kvar till dess den var helt uppe över träden.

Regnen som föll under förra veckan har fyllt på i dammarna. Ännu finns det gott om synliga gyttjebankar men här och var hittar vadarna ställen där de kan leta kryp i vattenbrynet. Jag tror det här är grönbenor.
Då jag gick hem såg jag en dovhind med kalv på långt håll ute i den speciella åkern. De lät sig väl smaka av oljeväxterna.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du hittar alltid djur på dina promenader. Rådjuret i pastellgräset blev en trevlig och annorlunda bild.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ofta hittar jag djur men faktum är att det händer att jag får nöja mig med samma gamla vyer och då är det inte säkert att jag visar något alls.

Den rågeten har jag nog sett förr men inte där i diket utan uppe på en kulle.

Skicka en kommentar