Gryning

Gryning

onsdag 24 augusti 2016

En morgon mitt i veckan


Åter stod jag vid dammarna intill vägen mot Östra Vingåker. Den ena är för närvarande närmast tom men den andra har lite mera kvar än och i den simmade två sångsvanar. De drog sig undan när de blev varse min närvaro.
Fyra tranor flög över vägen. Under sommaren har det varit relativt tyst från dem men nu börjar de signalera på samma sätt som de gör på våren. Om ett par veckor blir det tyst igen. Då har de dragit söderut för att så småningom övervintra i Spanien.
Jag traskade över till bortkanten av dammen för att invänta soluppgången och få möjlighet att se det lågt kommande ljuset sätta färg på morgondimman.
Dammarna låg ännu i skuggan men lite av dimmorna speglades i vattnet och slöjorna över land fick också färg.
Solljuset letade sig även fram genom skogen.

Sångsvanarna var inte nöjda med min närvaro och flyttade till nästa damm.
Dimmorna försvann efter en stund och en klarblå himmel morgonbadade i en spegelblank damm.
Intill dammarna står en stor ek.

Då dimmorna tunnats ur kunde ljuset lättare ge den här dungen en fin genomlysning!
Även ett daggvått spindelnät fick sin beskärda del av belysningen.
.
Morgonen var på väg över i en ny arbetsdag och på landsvägen började trafiken komma igång. 

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Mycket vackra bilder. Fjärde bilden är som en romantisk målning, bilden efter med ljusgenombrottet med speglingen bara så magisk och så det vackert vridna spindelnätet - toppen!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det var en skön morgon vi dammarna även om det var klent beställt med fågellivet. Det lysande tredimensionella spindelnätet såg jag på långt håll och travade iväg ut till kanten av en rapsåker för att få rätt vinkel. Det fotot blev jag nog mest nöjd med.

Skicka en kommentar