Gryning

Gryning

söndag 28 augusti 2016

Kvällsljus


Pär Lagerqvist skrev att det är vackrast när det skymmer. Det är kanske sant men man bör nog kontrollera uppgiften och inte ta den för given! Följaktligen ämnade jag bege mig till en plats där kvällsljuset borde kunna visa vad det gick för.

På väg till Gatstuberget, det var nämligen där skymningens eventuella magi skulle kontrolleras, passerade jag en rönn och fick för mig att jag kunde nog ta med mig något foto av rönnbären också. Bärens surhet behövde jag dock inte kontrollera. Det hade bärfisen gjort och den var enig med räven beträffande smaken.
Mellan Gatstuberget och den kommande solnedgången ligger Djulö gärde och över det flög grågäss.
Jag kom så upp på berget och därifrån är utsikten vid västerut. Är luften ren och klar, kan man med en god kikare eller ett starkt teleobjektiv se många kilometer bort. Den här skogen finns mer än 7km från berget.

Gässen som tidigare flög iväg till avlägsna fält återvände när solen började sjunka.

Fåglarna kom i större och mindre flockar.
Det gick raskt för  solen att gömma sig.
Många gånger kan himlen få vackra färger även efter att solen sjunkit under horisonten. Då krävs det dock att det finns ett dis som kan fånga upp färgerna. Igår fanns inget sånt. 

Hur utföll då kontrollen. Kvällsljuset får godkänt men kvällarna kan få långt vackrare himlar.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Så här års ska man nog kanske rikta kameran mot himlen ibland, det är vackert med fåglarnas flykt och kvällshimlen förstärker det vackra. Sen var det ju vindruvor som räven ville åt och inte de sura röda.

BeBest sa...

Jo Aisopos fabel har med tiden försvenskats.
Kvällshimlen kan definitivt bjuda på granna kulörer men jag blev inte helt nöjd med det jag fick. En bidragande orsak till det är även att jag nog kunnat göra lite annorlunda och fått bättre möjligheter till att variera fotona. Jag får öva lite på det.

baraenbildavmig sa...

Den har försvenskats men är obegriplig då ju rönnbär av naturen är sura.

BeBest sa...

I alla händelser förlorar fabeln sin ursprungliga idé, i och med att druvorna, som kan var söta och därför åtråvärda, byts mot rönnbär, vilka det i och för sig även går att göra en sherryliknande dryck av men är sura på grund av oxalsyran i saften.

Skicka en kommentar