Gryning

Gryning

söndag 18 september 2016

Den är nog här nu


Kameran fick hänga med till affären. Tanken bakom det beslutet var att försöka fånga tecken på höstens ankomst. Skulle jag se något höstlig, skulle det också hamna på bild!

Mycket snart stod jag framför en nyponbuske, vilken lånat solljusets flammande färger.
Strax intill glödde det i en rönn.
Det mesta av mjölkörtens frön hade flugit iväg. Kvar stod stammen med krulliga, tomma fröskidor.

En örnbräken hade fått på sig höstkläderna.

Även rönnens blad lyste höströda.
Ekarna har ännu sina gröna löv kvar men då och få faller ett moget ollon. Ett var nära att träffa mig.
Kottarna på granarna börjar förbereda sig för vintern.

Asparna är i full färd med att byta färg.
Jag såg en del insekter också, främst flugor, getingar och så den här gröna bärfisen.
Framme vid affären finns tallar avsedda för parker. De hade också fått ordning på sina kottar!
Allt detta såg jag på väg till affären och det fick jag sen njuta av en gång till på vägen hem. Till och med bärfisen satt kvar!

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Tänk...bara en stund på väg till affären och så mycket fint i kameran!

BeBest sa...

Ja och jag visade inte allt jag knäppte ... :)

baraenbildavmig sa...

Den är nog här, ja, även om temperaturen inte är så höstlig. Fin höstbidlserie! Det slår mig att jag inte har ekar i min närhet och att ekollon har jag knappt sett. Den krulliga rallarrosen blir min favorit idag.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Häromkring är ekar vanliga. Katrineholm brukar kallas lindarnas stad eftersom man planterat mängder av såna längs gatorna men det finns en hel del nya och gamla ekar ute vid vägarna och i skogs- och betesmarkerna. Det planteras även ekar i hagarna. Ek är ett bra träd att ha där djuren ska beta. Ekens kronor släpper igenom tillräckligt med ljus för att gräset ska frodas.

Fotot av rallarrosen har du givit mig inspiration till. För några år sedan visade du såna med frön och krulliga fröställningar.

Skicka en kommentar