Gryning

Gryning

onsdag 21 september 2016

En promenad vid Nävertorp


Den här gången gick promenaden till affären annan väg eftersom, det även behövdes hämtas ut medicin. Jag valde då att gå motionsspåret i skogsremsan intill Duveholmsbadet. 

Innan jag försvann in i skogsdunklet såg jag en liten katt som verkligen njöt av solskenet. Hon var väldigt social också.






Inne i skogen hade det röjts undan en del buskar intill spåret. Allt låg kvar och det såg rätt skräpigt ut.  Det var inte så länge sedan man röjde där senast och då fick riset ligga kvar. Jag kan bara hoppas att de här grövre buskarna blir bortforslade, för det såg inte särskilt roligt ut nu. Det fanns dock en del orörda ställen med fin skog.

Längre fram i höjd med badplatsen pågick avverkning och enstaka träd hade sparats. Jag tog en del foton av detta också men dem ska jag använda i ett annat sammanhang som kan tänkas handla om innan, då och efter.

Nu lämnade jag skogen och kom att gå förbi en en malva på rymmen.

Sen hamnade jag ute på ängen intill Strandgården. Vad jag förstår kommer det byggas där inom en snar framtid. Det fanns rönnar med bär men rönnbär brukar man få se intill leda när hösten kommer, så jag valde att tona ner dem och ta ett foto av laven på grenen istället.

Vid Strandgården hittade jag en del klätterväxter. Det här är väl klematis.

Och det tror jag är vildvin eller rådhusvin.

Bland äppelträden fanns även färglada buskar. Vilken art detta är vet jag inte men någon slags lönn är det i alla fall.
En riktigt praktfull kanadensisk hagtornsbuske stod intill vägen mellan apoteket och Spesse.

Intill den hade en ek börjat prova höstkollektionen av färger.
Så var jag vid affären, handlade med pensionärsrabatt och kunde knalla hemåt igen. Den gröna bärfisen jag såg senast jag var till affären fanns kvar på samma buske.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Den där vita malvan hade jag gärna. Läcker bild på den rödrosa lönnen. Den typen brukar jag fota i vägsläntsplanteringar. Sen undrar jag lite över kattbilden, det gröna känns… nästan för grönt. Ofta dämpar jag en aning om det ser för intensivt ut.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Den vita malvan tog jag många foton av men de är rätt lika varandra så den här får räcka så länge.
Jag har lagt in kattorignalet beskuret på samma vis men i övrigt helt orört. Det kan göra skillnad beroende på bildskärm och hur webbläsaren tolkar färgerna.

baraenbildavmig sa...

Ja, det är väl problemet att det kan bli nyansskillnader och att man ser bilderna olika på olika datorer. För mig känns originalet behagligare att titta på, på den övre bilden blir kontrasten orange/grönt för hård.

BeBest sa...

Jag hade koncentrerat mig huvudsakligen på kattens färger och lämnat grönskan åt sitt öde. Jag är ju röd-grön-färgblind så problemet med kontrasten upptäckte jag inte.

baraenbildavmig sa...

Aha! Nu minns jag att du har nämnt det. Då kan det inte vara lätt med de nyanserna.

BeBest sa...

Det krånglar till sig i bland men för det mesta går det bra.

Skicka en kommentar