Gryning

Gryning

måndag 26 september 2016

Mellan natt och dag


Det var fortfarande natt då dörren gick igen bakom min rygg. Kanske var jag ute i senaste laget men om jag orkade hålla tempot uppe skulle jag nog vara på plats vid Sjöholm i tid till soluppgången. 

Nu är det som så att jag har lätt att tillfälligt glömma min målsättning. Det där med att hålla tempo för att hinna fram i tid försvann då jag i mörkret fick se min favoritråget, hon med Audrey Hepburns ögon, och hennes kid. Strax efer stod jag och klappade en katt och en stund senare var det dags att försöka ta foton av en råbock som stod tillsammans med råget. Av detta kan man lätt inse att jag inte hann fram i innan solen kom upp.

Då jag stod på bron över järnvägen vid Knattebo hade himlen över Katrineholm redan fått riktigt granna färger.
Solen var inte uppe då men då jag kommit till min plats vid Sjöholm var den klart synlig.
Korna hade lämnat beteshagen och stängslet stod med öppen passage så jag klev in och försökte hitta nya fotovinklar. Här har vi soluppgången i en ask.

Det låg en molnbank österut och den gömde sig solen i för en stund.
Ute på Näsnaren simmade gott om sjöfåglar. Där fanns änder, gäss skarvar, svanar och doppingar.
Då solen steg bakom molnen ljusnade färgerna.

De röda kulörerna mattades och blandades med blå och lila toner.
Snart hade de gula färgerna också börjat blekna.
Morgonen vid Sjöholm hade gått från gryning, via soluppgång till tidig förmiddag och jag var på väg hem. I morgonljuset såg jag då de här lönnlöven.
Senare passerade jag dessa ormbunkar.
Av alla foton jag tog på rådjuren blev det inget bra och det borde jag veta vid det här laget men då jag ser djuren i halvmörkret, vill jag försöka få till foton av dem i alla fall och varje gång har jag så ohyggligt svårt att komma ihåg att det här misstaget har jag upprepat mest varje morgon och en del kvällar också, då jag varit ute och luftat kameran.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du är en mästare på vackra himlar och gyllene vatten! Varför är vattnet så randigt på vissa bilder? Soluppgången i en ask skulle vara behändigt, bara plocka fram asken ur fickan och beskåda, haha. Har asken asksjuka eller har den redan klätt av sig bladen? Den gjorde sig bra på bild i alla fall mot soluppgången. Lönnarna verkar ha tjärfläcksjuka i år runtom i landet. Fina bilder på lönn och ormbunkar!

BeBest sa...

Tack Du! :)

Jag vet inte varför det var ränder på vattnet möjligen kan det ha varit den svaga vinden som åstadkom det. Sjön var omväxlande spegelblank och hade stråk av vågor. Asken har troligen asksjuka. Det är många askar, minst halva beståndet, häromkring som är drabbade. Mannen jag pratade med om skogsknipproten i somras var bekymrad över askarnas tillstånd i kommunen. Vi såg även en del fläckiga lönnlöv och då nämnde han de inte skadade lönnen.

Skicka en kommentar