Gryning

Gryning

måndag 5 september 2016

Tidigt men för sent


Jag trodde jag räknat ut det bra men uträkningarna höll inte sträck så långt som jag önskade. Så här var det. 

Det fanns prognoser som utlovade en klar natthimmel. En sån himmel behöver man om man vill fotografera stjärnor eller norrsken. Föreutsättningarna var alltså goda så långt, ifall vädret blev som vädergissarna trodde. 

Då var det det där med norrsken: Skulle det bli något sånt värt att tala om? Även här fanns det prognosmakare, vilka trodde sig ana att skenet skulle kunna hålla sig mycket starkt och tydligt långt fram på efternatten. Om nu skenet inte bedrog dem och jag vågade tro på spådomarna, så borde ju allt klaffa?

Nu tänkte jag försöka få till en fin kombination: Norrsken först och någon timme efter skulle soluppgången fångas. Allt detta skulle ske vid Sjöholm. Så hade jag räknat ut det. 

Så gav jag mig ut i nattmörkret. Promenaden till Sjöholm gick bra trots att jag glömt ficklampan hemma och hade packat ned pannlampan i ryggsäcken. På nyckelknippan hade jag en liten lysdiod och den räckte gott. Jag tyckte mig även ana ljusskiftningar över den norra delen av natthimlen. Det här skulle nog bli en stund att minnas! 

Då jag kommit fram till den plats jag tänkt mig hade dock flammorna upphört. Himlen låg mörk som vattnet i en brunn. Det ljus jag såg till höger vid horisonten misstänker jag kan komma från Eskilstuna. Det var i fotots vänsterkant som norrskenet borde uppträda.
Förhoppningarna om det vackra norrskenet försvann snart. Medan himlen så sakteliga ljusnade, fick jag försöka nöja mig med att lyssna till brölet från en självsäker kronhjort, vilken någonstans på andra sidan Näsnaren högljutt utlovade god service och fullständig belåtenhet till alla de lystna hindar, vilka ville pröva hans tjänster. 
Över sjön och in över markernas mer låglänta delar spred sig morgondimmorna.


Tillägg: Fotot ovan är jag inte helt nöjd med då det gäller redigeringen. Jag tycker det har för tydliga gröna toner i dimmorna. Av den anledningen har jag försökt dämpa det gröna med detta resultat.



Jag är fortfarande inte nöjd. Frågan är väl om inte fotot jag tog av samma dimfenomen förra är bättre!


Ytterligare tillägg: Detta är vad som får gälla för att vara den sista redigeringen, åtminstone på ett bra tag!

Dimmorna steg även och himlen blev inte lika klar längre.
Soluppgången började närma sig. Det gjorde även ljudet av kor och kalvar. Snart hade jag hela flocken framför mig mellan vägen och sjön.
Den här kalvens färg kom mig att tänka på en otrevlig presidentkandidat. Skillnaden är väl att här är färgen varken påsminkad eller åstadkommen med solarium, utan hederligt naturligt pigment.
Jag gillar den här kalven långt mer än presidentkandidaten!

Samtidigt som korna kom, kom även tätare dimmoln och morgonljuset mörknade.
Av den förväntade granna gryningen med solens första ljusstrålar spelande över Näsnaren och gyllene dis blev det inget.
Vad värre var, var att luftfuktigheten fick kamerans objektiv att imma igen. Det var bara att ge upp. Något norrsken blev det inte och inte heller någon tjusig soluppgång men timmarna på åsen kändes trots allt inte som något slöseri med tiden. Det kan snart bli fler sådana försök om tillfälle ges.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Helt klart var det inte slöseri med tiden. Dimmorna kompenserade mer än väl och de bilder du tog hör till klassen vackrare naturfoton. Den med flera rader granar omhöljda av dimmor gillar jag mycket.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Just det fotot med dimman tog jag för ett år sedan också. Då jag såg dimmorna mindes jag att du gillat det fotot men att jag inte varit lika nöjd. Nu försökte jag göra bättre ifrån mig. Jag hade kameran på stativ och tid att vara noggrann men sen när jag skulle redigera fotot blev det lite fel ändå. Jag upptäckte försent att bilden blivit väl grön och nu finns ännu en variant sparad, en med mindre framträdande gröna toner.
Jag är nog mest förtjust i den sista bilden.

baraenbildavmig sa...

Den sista bilden är också väldigt vacker med milda färger på himlen, dimmorna och det fridfulla lanskapet med betande vita kor som syns bra mot gräset. Du ser själv mer än den som inte redigerar gör. Lägg gärna upp bilden under den andra så kan man jämföra färgen.

BeBest sa...

Jag har lagt upp den nu och det kommer att bli en omredigering från grunden av den. Jag är alltså inte nöjd än.

baraenbildavmig sa...

Jag håller med om att den första är lite grön. Den som du tog tidigare är väldigt mjölkigt dimmig men är mer beskuren. Den andra blev lite mörk. Men den nedersta är väl så bra som man kan önska?

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag stod nog inte på samma ställe då det äldsta fotot togs och framförallt var det ett annat ljus då.

Den senaste redigeringen får nog gälla som sista ord så länge. Det kan hända att jag ser något längre fram som jag vill ändra på.

Skicka en kommentar