Gryning

Gryning

söndag 30 oktober 2016

En eftermiddag i solsken


Häromdagen skrev jag om en dimmig morgon. Dagen efter gav jag mig ut igen på jakt efter brunstiga dovhjortar. 

Löven börjar falla ur träden nu. 
Jag gick samma väg som senast. Det här är Östdalsbron. Den nya bron vid Värmbol har fått det namnet.
I den beteshage där korna går, lyste den här busken.
Ett gäng steglitsar satt i solskenet och likt vällustiga vinprovare smakade av innehållet i en halvt uttorkad vattenpöl. Det ska nog vara halvtorrt i år.
Backas gårdskatt låg i gräset och spanade på mig.
Jag spanade åt andra hållet för där fanns dovhindar. De hade sällskap av en ung hjort. Var fanns platshjorten?
Det fanns fler småpojkar ute på åkern.
De mossiga stenarna började få ett lövtäcke.
Solen lyste på Hovmanstorp och visade vad dimman dagen innan dolt.
Kan detta vara ett foto för en almanacka måntro? Jag vet inte än.
I en av hästhagarna vid Bonneråd står de här träden.
Jag gick inte bort till dammarna den här gången utan traskade hemåt. På så sätt hann jag få de här fotona innan solen sjunkit för lågt.






Var den brunstiga platshjorten, han som har hand om det, håller till vet jag inte.


2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Jag förstår inte riktigt vad Google har med dina bilder att göra. Är det när du lägger upp den på bloggen det händer? Hoppas att du får svar och att de slutar med ofoget.

Fina höstbilder där just lövmattan är en favorit, utan stämplen dock. Katten hade verkligen en spanarblick, ser lite arg ut nästan. Den tredje och den sista bilden gillar jag också lite extra.

BeBest sa...

Google är ett företag med många armar, händer och fingrar. För att åstadkomma ett blogginlägg har de två fingrar i syltburken, Blogger och GooglePhoto.
Fotona laddas upp på GooglePhoto och placeras i ett av mina album. Därefter kan jag se dem i albumet. Därefter kan jag börja skriva mitt blogginlägg på Blogger och då hämta de foton jag vill ha från albumet.

Nu har Googlefått för sig en massa dumheter. Då jag får se de foton jag laddat upp visar det sig att några foton under uppladdningsprocessen har drabbats av något som tycks vara utfört i samma svinaktiga anda som en viss presidentkandidat skryter med: de har tafsats på. Det är inget jag kan förhindra eller få bort. Skändningen är genomförd och sitter som ett kainsmärke mitt i bilden.

Det kan mycket väl bli så att jag lämnar Blogger åt sitt oblida öde och tar bort såväl inlägg som foton. Det finns andra ställen att gå till om jag vill fortsätta blogga!

Skicka en kommentar