Gryning

Gryning

lördag 5 november 2016

En grå novemberfredag


Hyrbilen var hämtad, skafferiet hade fått en rejäl påfyllning och alla sopkassar körts iväg. Det mest akuta nödvändigheterna var därmed avklarade och det gav möjligheter till något mera nöjsamt. Det var dags att lufta kameran och det skulle ske på Djulö gärde.

Djulö området går jag inte så ofta till. Det behövs något extra för att det ska locka mig. Denna fredag bjöd gärdet på lätt dis och rimfrost. Det var tillräckligt för att jag skulle åka dit. Bilen parkerades vid hembygdsmuseet. Den stora svarta ångmaskinen fick bli först ut till fotografering.

Sen var det dags att vidga vyerna.
Därefter bar det av mot Nybygget och kullen som jag hört benämnas Iskällarbacken.
För att komma dit är det lämpligt att gå i allén.

Man kan komma dit från andra hållet också. Det är många som gör så, fast jag tror ingen stannar utan fortsätter sin motionspromenad.

Eftersom jag vägrar att motionera något mer än kameran, får jag tid att stanna upp och se mig omkring. Den här kullen ute i åkern stod jag på en dimmig morgon i mars, då jag plåtade en soluppgång.
Nu var det åter dags att kliva åt sidan och betrakta Djulö allé från utsidan.
Tyvärr mörknade det så sakteliga. De foton, som togs då, blev inte vad jag hoppats på.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Trevligt med små utflykter. Jag fastnar för den senare allébilden som har både färg, frost och vackert djup - de små människorna gör nog sitt till. De två nedersta bilderna är också mycket behagliga att fästa blicken på.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Fotona från allén brukar vara populära. Vi är många som passar på att ta foton från den då vi är på plats. Det nedersta fotot har en äldre motsvarighe i den blå tävlingen och har och har lockat flest besök av tävlingsdeltagarna bland mina foton.

baraenbildavmig sa...

Ja, jag förstod att det var samma vinkel. Jag förstår att den lockar till besök, den är väldigt vacker i den blå varianten.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Skicka en kommentar