Gryning

Gryning

torsdag 17 november 2016

Ett slags redovisning


Den 15:e november var sista dagen för tävlingen för foton med blått i någon form och kulör som gemensamt tema. De foton jag ställt upp med finns här: I det blå. Ett av dem, vinterfotot från Viren, har fått högsta betyg av besökarna men det behöver inte betyda att juryn tycker lika.

Den 16:e skickade jag iväg de foton som ska bli nästa års väggalmanacka. De ska komma i nästa vecka ifall allt går väl.

Idag den 17:e har jag sått 8 hibiskusfrön. Det är min hibiskus Kerstin som fått ge pollen till den röda hibiskusen.


Det blev som sagt 8 frön. Hibiskusfrön är i storleksordningen pepparkorn.
Nu får vi vänta ett tag innan vi får se ifall något frö grott också. Alla gör inte det och alla som försöker, samt kommer upp, klarar inte växa till sig och bli stora utan stannar i växten för att efter en lång tid ha pendlat mellan hopp och förtvivlan dö. Kerstin, min första egna hibiskuskorsning, är den som så här långt gått hela vägen.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Då får vi hoppas att fröna gror och att det blir vackra plantor. Och lycka till i fototävlingen! En väggkalender kanske jag äntligen skulle göra också.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det finns en del alternativ att välja mellan då det gäller tryckerier. ICA, Postfoto, Önskefoto och Vistaprint är några. De har i sin tur ett antal alternativ då det gäller kalenderns utformning och utförande.

Jag är en dysterkvist och väljer svart inramning kring fotot. Kalendern har liggande A4 och bilden på den övre sidan. Pappret är något glansigt.

Sen finns det möjligheter att lägga in extra foton på dem som har bemärkelsedagar av något slag. Jag gör det enkelt för mig och hoppar över sånt men kika lite på vad de olika tryckerierna har att erbjuda.



baraenbildavmig sa...

Tack för tipsen! Nu får jag bli lite försenad med min kalender, ska skriva upp den på listan, jag har för mycket som ska klara av just nu. Vi har låtit renovera vardagsrum och hall och allt ska på plats igen, somligt ska nyanskaffas och det är ett tålamodsprövande letande innan man hittat det man har tänkt sig. Sen börjar julklappsanskaffandet. Men sen ska jag verkligen börja pyssla med mina foton.

BeBest sa...

Varsågod! Tryckerierna vill gärna få in beställningarna i god tid så att den värsta julruschen planas ut. De ger ofta bra rabatter i november.

Skicka en kommentar