Gryning

Gryning

lördag 12 november 2016

Innan alla löv fallit


Det var min tvättdag. I tvättstugan hade maskinerna precis börjat göra sitt jobb och jag var på väg tillbaka till lägenheten då jag möter min fotograferande granne NatureFootstep. Hon berättade att hon hade fått några riktigt snygga foton och visade dem. Det var björkar med löven kvar och i trädkronorna fanns det snö. Hon hade därtill haft tumme med solen och fått perfekt ljus på flera av bilderna.

Jag hade inte tid att gå dit då men vädret skulle i stort sett stå sig och jag räknade med att kunna gå iväg till kyrkogården nästa dag. Det var nämligen där björkarna fanns. Morgonen kom och solen sken då jag gav mig iväg. En något orolig kråka gick framför mig.

Lite längre bort frestade dessa röda nypon mig till att ta foton.

På en av villatomterna satt en gärdsmyg och kvittrade glatt. Ungefär samtidigt som jag fått kameran fotoklar flög fågeln in i en thuja. Där satt den tryggt och sjöng vidare. Jag missade även en stor flock sidensvansar. Det verkade inte riktigt vilja bli min och kamerans dag.

Så var jag vid kyrkogården eller kanske man mera ska kalla det begravningsplats. Björkarna stod där med sina löv kvar men snön på dem hade fallit ned av solvärmen.



Då jag lämnade kyrkogården hörde jag flygande gäss och lyckades få flocken med på bild.
Nästa morgon hade jag planer på att söka dimmor och solsken. Det gick inte alls! Himlen var helt täkt av moln! Jag gick bara en kort sväng. Dels var fotoljuset inte så lyckat men sånt kan man i viss mån kompensera för men vad värre var, det var en förrädisk ishalka. Nu blev det endast några ytterligare höstlöv och så fick det vara bra så.





Om gärdsmygen håller till i villaområdet kanske jag kan komma åt den vid ett annat tillfälle.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Björkarna är envisa med att behålla sina löv, men även frukträden och… många andra. Det blir fina kontraster mot snön, som i dina bilder.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ja man får försöka passa på de dagar orken infinner sig och ge sig ut för att kanske kunna hitta något som kan vara värt att fånga på bild.

Skicka en kommentar