Gryning

Gryning

tisdag 29 november 2016

Stiltje råder i höstmörkret


Här händer inte mycket stort för världen. Det mesta av tiden har ägnats åt att ur högen av gamla foton välja ut några som skulle tänkas kunna ingå i en eventuell utställning. Att jag skulle åstadkomma något dylikt kan säkert låta storskrävligt men det går ju i alla fall att drömma om det. Jag tror inte det är på antalet dugliga foton, som ett sånt projekt skulle falla, utan mera i så fall på kostnaden att låta trycka upp dem i passande storlek. Även om det görs på vanligt papper så kommer det att bli en betydande totalkostnad. Utställningslokal är däremot inget större problem. Det går till exempel att boka in sig en vecka på biblioteket. Där finns enkla utrymmen avsedda för dylika publika ändamål.

Igår morse var jag ut med kameran. Det är inte så ofta den fått komma ut i friska luften den här hösten. Vi gick förbi Backa, Hovmanstorp Hultstugan, Bonneråd och hem igen. Vid Backa och Hovmanstorp fanns det dovhjortar på avstånd men inga ville visa upp sig, utan de höll ett onödigt stort säkerhetsavstånd och helst inne i skuggade områden eller högt gräs med uppväxande granplantor vilka dolde det mesta av djurens kroppar.

Jag fick rikta in mig på att försöka hitta något annat som även den uppgående solen lyste på. Vid Hultmanstorp stod de här björkarna.


Vid Hultstugan satt ett domherrepar och spisade frukost på brännässlefrön. 



Sedan domherrarna efter ett tag tyckt att nu fick det räcka med poserandet, såg jag inget som jag föll för. Visst fanns det möjliga motiv men jag har redan så många foton av dessa vyer att jag inte kände det som någon större förlust att avstå från att plåta dem en gång till. Nu är det så att jag mycket väl kan kallas för en konsekvent inkonsekvent människa och följaktligen blev det en del fotografiska upprepningar trots allt. Fröställningarna till det invasiva ogräset gullris har jag samlat på mig en del foton av genom åren. Nu blev det några till.

Ett av fotona ovan skulle kunna tänkas ingå i en eventuell utställning.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Fina bilder på poserande domherrar. Nog livar solen upp själar som nästan gått i ide.

Låter som en trevlig idé att ställa ut, men jag kan tro att de kan bli dyrt. Har du någon fotoskrivare själv? Du skulle kunna prata med någon på kommunen kanske om bidrag eftersom dina bilder ju visar naturen kring er stad.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag har kollat lite tryckkostnader + frakt. Jag vet inte om det går att få samtliga bilder levererade i en kartong eller om de skickas styckvis i papprör. Det senare blir rätt dyrt. Då blir det inte aktuellt att visa låt säga 50 foton i storlek A3. Å andra sidan kan jag visa färre men kanske göra dem större för att detaljerna lättare ska gå fram. Innan jag bestämmer det bör jag nog prata med folket på stadsbiblioteket. De bör kunna ge tips om såväl lämpligt antal bilder samt deras storlek. När jag vet vad som kan tänkas bli lämpligt kan jag börja resonera med tryckerierna om det de kan erbjuda.
I dag vet jag vad jag har att ta av. Nästa blir att veta vad jag ska välja och slutligen då jag vet kostnaderna vilka foton som blir det aktuella valet.

Skicka en kommentar