Gryning

Gryning

onsdag 25 januari 2017

En hel del träsmak


Det var lördag och det förväntades bli solsken. Så mycket av den varan märktes inte av då jag satte mig i hyrbilen och for bort till Gersnäs. Molnigheten höll i sig under den första halvtimmen medan jag knallade runt i en beteshage med gott om ekar. Grått ljus och grå träd blir ingen bra kombination för den som föredrar att fotografera miljön i färg men när väl solen fått hål på molntäcket uppstod helt andra fotomöjligheter.

De här fotona är en del av alla jag fick med mig. De första fyra är från hagen med flest ekar.




Solen hade nu tagit över himlen helt och jag traskade över vägen och in i en hage med färre träd men många stora lindar. Det var dock inget av dessa som jag först ägnade mig åt. I ett litet snår med nypon och hallon hittade jag ett grässtrå med lysande droppar.

Därefter gav jag mig på den här gamla skogslinden.


Helt tomt på träd var det inte. Jag vill minnas att dessa också är skogslindar.
Här framme på berget finns en sittbänk. Där finns även ett bra bord för den som vill sätta sig i hagen en sommardag och njuta av livet, fågelsången och utsikten över Näsnaren.
Många av träden har en beläggning av gulmjöl, Chrysothrix candelaris.

Ute på Näsnaren åkte man skridskor eller fiskade.
Jag tog god tid på mig i hagarna. De har en miljö jag trivs i.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Fina soliga bilder från ekbacken! Och solen glimtar fram så vackert genom lindarna. Att hitta juveler i grässtråna är ett extra plus. Men inte visste jag att det där gula på stammarna hette gulmjöl. Jag ser att ekarnas stammar lyser i grönt och det ger lite extra till bilderna. Din bilserie andas nästan vår!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag är lite osäker på de där gulmölslavarna. Vi har åtminstone tre arter, gult gulmjöl, gulmjöl, Chrysothrix candelaris, grönt gulmjöl, Chrysothrix chlorina, och blekt gulmjöl, Chrysothrix flavovirens, i Sverige. De är rätt lika och växer på trä, stenar och berg. Jag har fått uppfattningen att gult gulmjöl är den vanligaste av dem häromkring.
Några av ekarna hade en mörkare grön färg och det kan kanske finnas någon sorts lav inblandad i det också. Många lavar används för växtfärgning av textilier.

Skicka en kommentar