Gryning

Gryning

söndag 1 januari 2017

Nu börjar det nya goda året!


Min väggalmanacka för 2017 har en orkidé på utsidan. Det är blomman av skogsknipprot, Epipactis helleborine. För några år sedan hittade jag den orkidén på ett helt oväntat ställe. Där fanns många blommande plantor. 

Nu råkar det vara så att Katrineholm är i behov av byggbar mark och detta ställe råkar vara beläget så tillgängligt att man planerat att bebygga det. Denna planering har gjorts utan att man tillräckligt noggrant ha sett över vad som fanns där. Idag vet kommunen att orkidéerna växer där. 

Orkidéer är fridlysta och får varken plockas, flyttas eller få sin närmiljö förstörd. Detta gäller för varje orkidéart oavsett om de är synnerligen sällsynta, relativt vanliga som till exempel nattviol eller av mera ovanligt slag, så som skogsknipprot är. 

Hur kommunen löser detta dilemma, ska bli intressant att följa. Börjar man exploatera marken, kommer miljön kring orkidéerna att påverkas negativt, eftersom alla ledningsdragningar för vatten och avlopp samt gatudragningar har en dränerande inverkan. Även om man lyckas skydda beståndet från att köras över av entreprenadmaskinerna, kommer man aldrig att klara att skydda blommorna mot de människor som sedan ska bo där.
Januari har fått en vy ut över Viren. Fotot togs i januari förra året i samband med att jag ämnade fotografera sjörök vid Krämbol. Jag har använt en variant av det i en fototävling, där det fick ett gott betyg, men inte på långa vägar räckte till för att nå en framskjuten placering.
Vi fick en del snö i och kalla dygn i början av 2016. Det får gärna bli så även i år. Jag vill ha fler foton med gyllene sjörök över kanalen vi Krämbol. Nu är det dock inte så säkert att det blir så även om det kommer köldknäppar. Vi har för närvarande låga vattenstånd i sjöarna och det strömmar inget i åarna. Ligger vattnet stilla fryser det till och förutsättningarna för att den sjörök jag så gärna vill ha ska bildas försvinner.


2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Låt oss önska oss ett gott nytt 2017, både fotomässigt och för övrigt. Den är fin, din orkidébild och det blir spännande att se hur din kommun löser det hela. Virénbilden har jag ju ganska nyligen sett och jag förstår att du valde den till almanackan. Nu får vi verkligen hoppas på lite kyla, det verkar lovande med minusgrader idag.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Vi har också haft ett par minusgrader idag och det ska fortsätta några dagar till. Med lite tur kan det även bli mera snö än det lilla som nu ligger på backen.

Nyårshelgen har jag huvudsakligen använt till att piffa upp ett gäng foton som jag tänkt tävla med. Det har precis startat en svensk version av den tyska tävlingen med blått som tema. Än så länge är det få foton med men fram mot påsk lär man nog se vilken nivå kvaliteten kommer att hamna på.

Skicka en kommentar