Gryning

Gryning

fredag 3 februari 2017

Blue, blue feeling


Jag har ju skaffat mig ovanan att försöka vinna pris i diverse fototävlingar. En gång har jag lyckats men hur nära eller långt ifrån jag varit mitt mål i övriga tävlingar, har jag ingen aning om. Förra året deltog jag i två tyska tävlingar. En handlade om ljuset i gryningen eller kvällningen. Den andra behandlade färgen blå detaljer eller blå miljö. Jag blev som sagt utan pris i dem.

Nu har ett inhemskt företag som är samarbetspartner med den tyska tryckerikoncernen startat en likadan blå tävling i Norden. Tävlingen drog igång i december förra året och har så sakteliga börjat få in foton. Jag ska väl också göra ett försök vad det lider men än så länge handlar det för min del om att leta fram möjliga kandidater ur arkivet och se ifall jag kan få dem så snygga att de kan vara med ände till priserna ska fördelas. 

Det lär dyka upp en hel del förhoppningsfulla fiskmåsar mot blå himmel, vita svanar på blått vatten, för att inte tala om blåsippor, blåklockor, violer och förgätmigejer bland de till tävlingen inskickade fotona. Där kommer konkurrensen att vara stenhård. Jag tror därför att det kommer att krävas något annat och mindre vanligt och gärna lite avvikande men jag vet inte vad. 

Jag har grävt djupt bland gamla årgångar av bilder för att se ifall det finns någon kvar, som jag skulle kunna fräscha upp. Samtidigt innebär det att jag stundom kommer till vägs ände med somliga kandidater men trots det inte blir tillräckligt nöjd med resultatet. Några av de ratade kommer här nedan.

Den här bilden med blått vatten och en strömstare är ratad därför att inte enbart vattnet blev blått utan även fågeln. Jag tror det är noga med såna detaljer.
Den här kvällsbilden har fokus på fel ställe. Även såna detaljer kan ha betydelse när pristagarna ska utses.

Den här kvällsbilden är väl mera svart än blå och man knappast kalla himlen för en liten detalj.

Trollsländan har varit med förr men har sedan dess fått sig flera omredigeringar. Här tror jag att jag borde ha försökt få hela insekten i fokus och inte enbart de centrala delarna då fotot togs.

Den här förgätmigejen har en vacker form men är inte skarp nog i detaljerna. Oskärpan kommer fram då fotot förstoras.

Violen deltog i den tyska tävlingen men ingen ville se närmare på den. Kanske var den för blyg.

Utsikt från Östfjället i Sälen. Kan man reducera halva Dalarna till att bli en liten blå detalj i tillvaron?

Tranor i morgondimma. Hur jag än försökte fick jag inte till dem och dimman.

Över morgondimman flög de här grågässen men det hjälps inte. Hur mycket jag än försöker få fram de blå nyanserna blir resultatet lila längst ner.

Det här fotot blev helt enkelt för risigt.

En blåvinge är ju alltid en blåvinge men har jag inte någon som är lite bättre ändå?

Idag har jag plockat fram och putsat upp 11 kandidater men endast 10 får delta. En av dem kommer alltså att få göra de härovan sällskap. Tävlingen avslutas sista juni i år. Det innebär att jag har möjlighet att hitta nytagna foton, vilka är bättre dem som idag är tänkta att få delta. Jag tänker vänta tills efter midsommar innan jag skickar in mitt bidrag.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du går noggrant tillväga i ditt sökande. Men varför inte få ut med kameran i stället och se om du kan hitta det där lilla extra? Tittade in på tävlingen och än så länge var det nog inte så mycket av den typen, utom en liten pingvin, tror jag mig minnas. Din blåa trollslända gillar jag mycket och jag vet inte om jag håller med dig om fokus.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag brukar börja med att se vad jag har i skafferiet så jag därefter vet vad jag behöver komplettera med. Jag har 10 foton som bör räcka långt men bara det blir antingen mycket mera snö än den barmark vi har här nu eller mycket mera sol eller sköna morgondimmor vilket vi bör få om en månad eller däromkring, så ska jag se vad jag hittar i omgivningen.
Det vore ju synd om jag missar ett ännu starkare vinnarfoto än de jag har! Samtidigt är det nog svårt för mig att finna ett som är bättre än dessa 10.
Några av dem har testats bland erfarna fotografer med goda omdömen och och fått beröm. Det kommer att krävas starka kort för att klå dem men omöjligt är det självfallet inte. Helst vill jag hitta det starka kortet själv!

Monika Moren sa...

Tror jag förstår hur du menar med focus...Men förgätmigejen var helt fantastiskt vacker tycker jag!

BeBest sa...

Tack Monika! :)

Ja förgätmigejen är fin i de storlekar man får se den här men får man tillfälle att se den i full förstoring avslöjas bristerna. Jag tror inte att ett foto med de skärpefelen blir utvalt i tävlingen.

baraenbildavmig sa...

Hur går det med fotona?

BeBest sa...

Jag har 10 foton klara men tanken är att de ska få vänta lite på att visas upp. Sen vet man ju inte ifall det skulle bli så att jag får tag på något som kan bli ännu bättre. Av de nuvarande kandidaterna är en del relativt traditionella samt några en aning annorlunda.

Det visar sig väl vad som går hem när det kommer till kritan. De står sig väl i den konkurrens som är idag men längre fram kommer fotona från de smera skickliga fotograferna att höja ribban rejält.

Jag tror att alla mina kandidater har visats i någon tidigare version här i min blogg. Det jag nu har gjort med dem är att jag försökt ändra en aning i färgbalansen så att de blå kulörerna blir något mera tydliga utan att för den delen skrika ut sin närvaro. För övrigt kan jag säga att det finns väldigt många blå nyanser. :-D

Skicka en kommentar