Gryning

Gryning

söndag 12 mars 2017

Morgon med rimfrost


Redan under fredagseftermiddan började planerna på en morgonpromenad att växa till. Frågan då handlade mest om i vilken riktning jag skulle gå för att möta soluppgången. Djulö gärde är fint om det ligger dimmor över åkrarna men Sjöholm och utsikten över Näsnaren är inte så tokig den heller. Jag ställde klockan på väckning vid 4 och beslöt att vädret fick avgöra vart jag skulle ta vägen.

Väckningen fungerade men jag kände ingen lust att gå upp genast och somnade raskt om. Kort efter vaknade jag igen av skarpa smällar utomhus. Det visade sig att någon tänt på en övergiven gammal Ford. Ägaren bodde här på samma våning som jag förra vintern men flyttade senare till grannhuset.  Han behövde vid ett tillfälle få hjälp att hitta en bilmekaniker. Han fick inte igång bilen och jag fick ett intryck av att det nog kunde bli svårt att få den Forden genom bilbesiktningen. 

Nåväl han fick hjälp och måtte ha fått bilen att gå bra också för jag har sett honom tillsammans med hustrun åka och handla. Nu har den bilen kört hem sin sista matkasse. Samma natt brann ytterligare två bilar, en redskapsbod och två sopkontainer. Det märkliga var att detta inte handlade om någon form av upplopp utan fordonen stod övergivna långt utanför stan och förefaller ha antänts av bilburna personer. 

Det är flera mil mellan brandplatserna och även de övriga bränderna har långt mellan sig. Hursomhelst smällarna gjorde mig nyfiken och jag fick på mig kläderna och hoppades få knäppa foton av brandkårens arbete men de hann bli klara innan jag kom ut. 

Vädret var klart men jag skulle inte hinna till Sjöholm innan soluppgången. Det fick bli ett försök vid Backa istället. Överallt längs vägen dit stod det växter med rimfrost på sig.

Gryningshimlen speglade sig i åvattnet vid Värmbol.

Precis lagom började solen visa sig. Jag ställde mig i skydd av av en björk så att solen inte skulle blända kameran.

Invid vägen mellan Backa och Hovmanstorp såg jag dovhjortar men ljuset i granskogen var inte tjänligt nog för min kamera. Bättre gick det då jag kom till Hovmanstorp. Även där glittrade rimfrosten på växternas fröställningar.
Vid Hultstugan stod en nyponbuske. Även den fick vara med på bild eller rättare sagt ett genomfruset par av nyponen.
Rimfrosten fanns överallt. Här är det ett stenröse på en åker som iklätt sig galastassen.
Gryningen blev snart en klar dag och morgonsolen strålade högt på himmelen.
Träden som nåddes tidigast av solenergin började tappa glittret men de som stått längre i skuggan såg fortfarande granna ut.
Ute på Backasjön var det ett liv och ett kiv för att citera Strindberg. Det visade sig vara en grågås som fattat tycke för en redan upptagen hona och hennes partner uppskattade inte rivalens försök att flörta med henne. 
Så trots att jag mest tänkt ligga och lata mig på lördagsmorgonen kom jag ut ändå men jag måste säga att nog tog omständigheterna till onödigt starka medel för att få mig på benen.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

En underbar rimfrostserie med mycket vackra bilder! Sån tur att du kom dig iväg i alla fall!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det blev en skön promenad och några av fotona blev mycket lyckade och kan mycket väl få större uppgifter än att enbart sitta i bloggen.

baraenbildavmig sa...

Roligt när man känner att man har tagit lyckade bilder. Tänker du på tävlingen?

BeBest sa...

Jo visst är det så! Fröställningen har hyfsats till en aning och kan nog ta en plats i laget.

Skicka en kommentar