Gryning

Gryning

måndag 10 april 2017

En helg med bil


Den gångna helgen hade jag tillgång till hyrbil. En följd av detta innebar att jag kunde åka runt till ställen som det annars tar lång tid att gå till om nu vänsterknäet ens vill vara med hela vägen. 

Under fredagseftermiddagen gjorde jag en rundtur till ställen jag oftast brukar besöka. Jag började vid fågeldammarna vid Östra Vingåker. Den här gången såg jag en sädesärla och en mycket sömnig svarthakedopping, Sädesärlan ville inte komma nära, så de fotona duger inte att visa och doppingen ville helst få vara i fred och sova men den höll till rätt nära vägen. Jag tror inte den här fågeln hunnit få på sig hela vårkostymen. Vinterns grå finns kvar.


Eftersom det fanns en sädesärla tänkte jag att det kanske även fanns forsärlor vid Djulö kvarn. Jag såg inga såna men det fanns andra intryck som bet sig fast.
Många älskar att göra gardiner och lakan av strömmande vatten genom att använda lång exponeringstid och på så vis döda vattnets rörelse. Jag tycker det är snudd på miljöförstöring att bete sig så. Rinnande vatten ska behålla sitt liv åtminstone när det gäller små glittrigt sprittande vårbäckar!

Med tiden kom jag hem och då jag klev ur bilen överraskade jag en badande blåmes. Frågan är väl hur ren man kan bli i den gropen.
På lördagen for jag åter ut till fågeldammarna. Svarthakedoppingen hade bytt damm och var nu betydligt mera alert. Alerta var även sothönorna. Den här tycktes vara den mest åtråvärda fågel i hela socknen om man ska tro uppvaktningen.
Här är det någon som vill locka ut henne på djupt vatten.
Det blev även en söndag och nu hade jag stora planer. För 3 år sedan var jag på en plats med tydlig kärrkaraktär. Jag fick då såna här foton ...

och så här. Något att göra pussel av kanske?
Nu skulle jag dit igen för att se hur mycket som förändrats under dessa år. Träden som böjde sig över diket hade säkert fallit helt eller sjunkit än mera så några cirkelbågar räknade jag inte att bli bjuden på men det kanske fanns annat?

Den här gången valde jag en annan väg dit tvärs över en bergsrygg. Här är en del av utsikten ned i skogen.

Intill kärret går en vandringsled. Innan man kommit fram till kryssmarkeringen har man korsat kärret på spänger. Nu kom jag från motsatt håll.

Det var som jag gissat vid diket men i kärret var det gott om träd vilka pekade åt alla håll. Vi har rätt lågt vattenstånd här för närvarande och simfåglarna får finna sig i att promenera över ställen med torrlagda sjöbottnar. Här kunde jag gå torrskodd. Det hade inte gått för 3 år sedan.

Så gick jag tillbaka. Där finns en del gammelträd i skogen men det mesta kommer nog att falla snart. Det har varit så på senare tid att i de fina skogar jag gått och plåtat träden har de strax efter avverkats.  
Så kom jag då hem och hade ett antal foton att sortera ut det bästa bilderna ur och sedan redigera och nu är det redovisat.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Så fina bilder och de i skogen är mina favoriter, älskar att gå i sådan skog!

BeBest sa...

Tack Monika! :)

Jag gillar också att gå i skog som fått växa till sig. Jag tänkte när jag gick därifrån att om 10 år kan både skogen och jag fallit.

NatureFootstep sa...

håller med dig om vattnet. Fast jag brukar kalla det mjölk.

Fin skog :)

BeBest sa...

Ja NatureFootstep jag förstår inte vitsen med det men det sättet att bete sig, tyder på låg känsla för naturens kvalitéer.

Skicka en kommentar