Gryning

Gryning

tisdag 18 april 2017

Så var påsken över


Det föll mycket snö över Katrineholm under långfredagen. Det började som regn då jag hämtade hyrbilen men sen blev det ett tätt snöfall med stora flingor. Vädret kan man inte göra så mycket åt, så jag tog bilen och for mot Boda kvarn. Det hade siktats forsärlor där och jag hoppades nu få se någon sådan och kanske även kunna ta ett foto av dem. Några gula fåglar i snön blev det inte tal om men det fanns scilla som stack upp sina blommor ur snötäcket.
Hela tiden föll snön och den hängde verkligen på gärdsgården.

Väl hemma igen ställde en snöskata upp som fotomodell. Snöskator eller björktrastar, vilket är deras officiella namn, kan man lita på när ärlorna sviker!
Snöfallet upphörde under natten och påskaftonen bjöd på klar himmel och strålande sol. Buskar och träd bar nu mängder av snö men det gällde att vara med för solvärmen tinade upp frusen snö och då föll den av kvistarna.

Jag for till beteshagarna vid Gersnäs för att plåta stora ekar med snö i kronan. Där glittrade det även i gräset.
Hagarna bjöd på granna vyer.






Det fanns även tranor där.
En blyg sädesärla hade mycket att göra och ett svårt bekymmer. Det var inte lätt för den att hitta något att äta.
Jag gjorde sen ett nytt försök att hitta forsärlorna vid Boda kvarn.

Ärlorna höll sig undan men åter var det trastar som vågade visa sig. Först en rödvingetrast.
Den hade sällskap av en taltrast.
Träden speglade sig vackert.
Jag gick runt för att leta efter forsärlorna men det var endast byggnader och broar jag såg, innan jag gav upp och for hem för att få i mig en lunch.


På eftermiddan var jag där igen. Då hade jag sällskap av NatureFootstep. Det första vi såg var vackert glitter.

Några forsärlor såg vi inte men det fanns annat att titta på. Det här huset har antagligen en lång och mångskiftande historia att berätta men det börjar bli sent för den. Snart faller nog hela taket ner. 
Då vi sett nog for NatureFootstep hem men jag drog till Sjöholm och fick se knölsvanar som inte var helt överens. Vem som är värsta knölen av de här två vet jag inte men svaret kan möjligen skifta beroende på vem av dem man frågar.

Så nu är påsken lagd till handlingarna och snön ska väl också försvinna.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Snön gör verkligen världen vacker. Den översta bilden med scillorna i snön gillar jag mycket. Det verkar ha varit en väldigt trevlig fotopromenad om man tänker på alla fantastiskt fina bilder du visar här. Snögärdsgården är en annan favorit.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det blev många promenader hopsatta till en här. Jag håller med dig om scillorna och gärdsgården. Snön blev lite av grädde på moset där ute i beteshagen vid Gersnäs.

Skicka en kommentar