Gryning

Gryning

torsdag 20 april 2017

Tidigt en morgon


Att gå upp onödigt tidigt fast man inte är tvungen kan tyckas vara vansinne och visst är det det! I går drabbades jag av ett sådant anfall av galenskap och vid 04-tiden var jag på väg ut i nattfrosten. Målet vara att gå till fågeldammarna vid Östra Vingåker.

Jag såg vildsvin vid Bonneråd. 4 halvstora gick i den närmsta hästhagen och bökade om ordentligt i jorden. Ytterligare 4 fanns bortom nästa hästhage, den som gränsar till diket. De höll till vid kullen bortom hästhagen och diket. Alla rusade över vägen och via hygget upp mot skogen. Vid Bonnerådstorp fanns ett fullvuxet vildsvin, möjligen en galt. Jag försökte få foton av allihop men ljuset var inte på min kameras sida. Det fanns även tre kronhjortar i farten på åkern upp mot Knutsdal. 

Vid fågeldammarna hoppades jag på dimma i soluppgången men så mycket av den varan bjöds jag inte på. Jag fick ta det som fanns.

Svarthakedoppingarna såg jag inte till men det fanns andra sjöfåglar,
På återvägen hem såg jag även två dovhjortar.  Vägen mellan Genne och Östra Vingåker är för närvarande en enda lång vägskada men det gäller att se upp med viltet också. Djuren är i rörelse i gryningen och kvällningen! 

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du fick ta det som fanns och det var vackert så!

BeBest sa...

Tack Du! :)

Ja det fanns inte så mycket annat att välja på. Om svarthakedoppingarna har flyttat, kommer jag att sakna dem.

Skicka en kommentar