Gryning

Gryning

fredag 28 april 2017

Vårmorgon i Östra Vingåker


Jag tolkade väderprognoserna så att det det i gårmorse, i torsdags, skulle kunna bli relativt vindstilla, någon minusgrad och möjlighet till dimmor. Det kändes lockande att ge sig ut i god tid för att vara på plats vid något av viltvattnen i Östra Vingåker då solen skulle komma upp. Längs vägen dit såg jag en grupp vildsvin i en beteshage. Det var för mörkt för att min kamera skulle få till snygga foton men av töcknen kunde utläsa att det var en stor gris med sällskap av 4 halvstora. Jag hann se ytterligare en stor gris innan jag var framme.

Jag brukar stå på andra sidan dammen och dit går landsvägen. Det är väl en sträcka på högst 200m. Det var minst en kvart tills det blev dags att vara på plats och jag började spana efter något intressant att fotografera under tiden jag gick bort till favoritstället.  Det blev många foton och vissa tog lite mer tid att ta, så när jag äntligen var framme hade solen hunnit upp för högt. Alla de foton jag tagit fram till dess blev inte alls så bra som jag trott de skulle bli och någon dimma eller ens svagt dis bjöds jag inte på alls men ljuset var starkt och hade en varm ton.
Jag gick ned till dammen och hittade en trevlig videsparv, en hona.
Ute på dammens blanka yta simmade en sothöna.
Det som jag ödslat tid på medan jag gick vägen tvärs över dammarna handlade om bråkande sothönor, skygga krickor, kacklande grågäss, knipor och en trana. Nu hade jag både tid och bra ljus att fortsätta att ta foton av dem. Från vänster syns en sothöna, två grågäss en trana och en kricka. Av de två senare tror jag att tranan är en hona och krickan vet jag är en hona.
Jag tror att gässen, tranan och krickan har tänkt häcka där. Här syns en grågås, den förmodade tranhanen samt en kricka hane.
Här har hanen bestämt sig för att det är hans tur att ligga i boet och ruva. Tranor lägger 1-2 ägg och ruvar den väl. Däremot är det sällan som bägge ungarna kommer så långt att de kan flyga. Paret som häckade vid dammen förra året fick fram bägge ungarna men den minsta dukade under fram på sommaren. Även krickhanen har avöst sin hona.
Jag trodde honan skulle flyga iväg för att få i sig någon frukost men hon stannade en bit vid sidanom. Dit kom även hanen. Antagligen hade inga ägg lagts än, ty att lämna dem obevakade bland sothönor är inget att rekommendera till fåglar vilka vill se sina ungar kläckas. Sothönor äter det de kommer åt och näbben är stark och vass. Äggskalen klarar inte att en sothöna knackar på.
Det finns flera dammar i grannskapet och jag gick vidare till den som låg närmast. Där fanns det gott om knipor, såväl par som enstaka, några par gräsänder, ett par sångsvanar samt fåglarna jag hitintills saknat i år, svarthakedoppingarna. Här simmar en kniphane. Knipor häckar gärna i holkar och det kan vara så att den här hanen har sin hona liggande på ägg i grannskapet.
Och här ett par svarthakedoppingar.
Det var fortfarande minusgrader i gräset men solen tände många kulörta lyktor i nattfrosten.
Så var jag på väg hem igen. Det gick en trana ute på en åker. Den fågeln tyckte att jag var väl närgången, det var bara ca 150m mellan oss.
Vid Genne finns en fälthare. Jag ser den ofta och den gör sig ingen brådska för att fly undan. Nu satt den och försökte hålla sig vaken.
Som vanligt gäller att den som klickar på fotona får se dem uppförstorade.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Här har du en superbild, den på kniphanen som simmar tvärs igen ett stråk av gyllenkopparvatten, makalöst vacker! Frostglödande fjolårsormbunksblad blev också toppen och så gillar jag den stoltspatserande tranan.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det fotot hör även till mina favoriter. Därtill är jag lite svag för glittret i gräset och ormbunkens fångade ljus.

baraenbildavmig sa...

Ja, jag var på väg att nämna gräsglittret också men någonstans på vägen tappade jag bort det. Det är en underbar bild. Det är lustigt att du tog den på våren medan jag har med en liknande i höstbilderna mina. Hungriga harar har vi gott om hos oss just nu, men de har ofta bråttom.

BeBest sa...

Ja hararna har så mycket kul att få göra för närvarande.

Skicka en kommentar