Gryning

Gryning

lördag 27 maj 2017

Dimsyner i Östra Vingåker


Det var i onsdags morse jag knallade bort till fågeldammarna. Jag hoppades på dimmor över vattnet där. Redan vid Genne såg det lovande ut. Det fanns dis över Backasjön.
Sakta ljusnade det. Jag såg dovhjortar på avstånd men ljuset var trots allt inte tillräckligt för att det skulle ge användbara foton. Här vid vägen upp mot Knutsdal började gryningens färger att visa sig.
Ju närmare jag kom dammarna, ju mera dis fanns i luften och väl på plats kunde jag inte klaga på dimmorna.
Jag brukar ställa mig så att jag får höjd över vattnet och dimmorna mellan mig och solen.  Det innebär att favoritplatsen är i backen upp mot kyrkan. Det gick ett vildsvin en bit ifrån mig.

Vid dammen vilade måsarna.
Solen började sakteliga närma sig trädtopparna.

Efter ett tag började den hitta luckor att lysa igenom.
Det skapade annorlunda möjligheter.

Ovanstående foto konverterade jag till gråskala och det blev så lyckat att det fick utmärkelsen dagens bästa på en internationell sida för svart-vita foton, World in B&W. Nu har jag fått skryta lite också. Det brukar jag inte göra men det här var rätt speciellt.

Solen steg och då bytte jag position samtidigt som morgonljuset blev starkare och gulare.
Ljuset flödade ned i dimmorna bakom den här dungen och det skapade fina kontraster.
Även dimmorna över dammen bjöd på solguld.
Det brukar finnas skarvar vid dammarna. Huruvida de hitta något att äta där, vet jag inte men den här passade på att vädra vingarna i morgonluften.

Sommarnätterna är korta men flitiga spindlar vilar inte i onödan. Den här spindeln förefaller ha övat upp en mästerlig skicklighet i nätbygge.
Morgonen var på väg över i dag och det var dags att knalla hem igen.
Då jag närmade mig bebyggelsen hade morgontrafiken börjat komma igång. Vid Genne fann jag min kompis, fältharen. Den ser jag alltsomoftast då jag är på väg hem. Nu låg den och morgondaggen och njöt av solskenet.
Nästan hemma hittade jag ett gullris av fjolårets modell.

Det smakade bra med frukost efter den här promenaden. 

4 kommentarer:

Tine sa...

Åh, så vackra bilder!
Den du omvandlade till svarvitt blev fantastisk, men jag ÄLSKAR orginalet! Det glödande hoppfulla ljuset som söker sig neråt mot en mer gråblåtonad markyta nertill.
Många fina bilder i övrigt också.

BeBest sa...

Tack Tine! :-)
Förr var det bara färg som gällde för min del men nu tycker jag det kan vara skoj att pröva något annat emellanåt.

baraenbildavmig sa...

Makalöst vackra bilder och åter en utmärkelse, stort grattis för den! Du måste ha haft en euforisk upplevelse när du prickade in motiv efter motiv.Spindelnätet är ett av de vackrare jag sett.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det var en sagolik morgon. Hela den här gångna veckan har varit fantastisk då det gäller fotografering! Först fredagsmorgonen vid Sjöholm och sen den här onsdagsmorgonen. Det var starka upplevelser! Eufori kan man gott kalla det! :-)

Skicka en kommentar