Gryning

Gryning

måndag 15 maj 2017

Gökotta vid Fostorp


Östra Vingåkers hembygdsförening höll sin traditionsenliga gökotta i helgen. Den här gången var det 26 deltagare som traskade runt Fostorp och Lövhult. Där finns en varierad miljö med fågeldammar, åkrar, beteshagar, höga gamla träd och kärrskogar. Ledare för fågelskådningen var den eminente fågelkännaren Ingemar Ernberg. Han är såväl undervisande som underhållande! Jag vill påstå att han talar med fåglar på fåglars sätt och med lärde män på latin!

Den här gången var jag med på ottan och lät kameran få göra sitt jobb så gott det gick. Det visade sig inte bli någon enkel uppgift för den. De flesta fåglarna höll ett i mitt tycke väl överdimensionerat säkerhetsavstånd. Fotona är därför inte särskilt lyckade och det vill jag redan nu be om ursäkt för.

I den här dammen såg vi bland annat tre skedänder, alla var hanar. Två av dem finns med på bilden bakom den mera vita kniphanen. De tre längst bort är skarvar.
Vi vandrade vidare och hade sällskap av nyfikna kvigor. De fanns bakom stängsel men så fort de såg oss kom de springande för att beskåda fågelskådarna. Vi kom så småningom fram till en liten sjö, Gölen. Där blev det dags för morgonens kaffepaus medan vi lyssnade till bofink, lövsångare och trädpiplärka. Trädpiplärkan satt vid ett tillfälle rätt lägligt till så jag passade på att få den på bild även om avståndet och ljusförhållandet var långt från gynnsamt.
Medan vi avnjöt vår matsäck kom en storlom flygande och landade vid Gölens bortsida. Lommen fiskade där en stund. 
Vid den kanten uppehöll sig även ett par sångsvanar och ett par fisktärnor. En av de senare ruvar.

Efter kaffet traskade vi tillbaka. Nu hade skedänderna dragit sig undan men däremot hade ett par svarthakedoppingar tagit plats på scenen. De var inte speciellt lättskrämda heller. Här visar en av dem hur man på bästa vis vårdar sin fjäderdräkt.
Då vi kommit tillbaka till bilarna gjordes en summering av de arter vi sett och hört. Då visade det sig att det fanns några fåglar, vilka kände sig bortglömda och nu kom för att få vara med. En stenskvätta satte sig långt bort på en av beteshagens stolpar och blev på så vis medräknad.
Den bruna kärrhöken hade några sett och nu tog hanen chansen att få visa upp sig men han var något jäktad så av den uppvisningen blev inte mycket mer än en liten ljus fläck mot lövträden!
Snatteränderna, som simmade förbi oss, hade visserligen bråttom men de hann bli såväl fotograferade som räknade innan de tog till vingarna.
När så morgonens fågelarter kontrollräknats visade det sig att vi fått ihop 1,5 fåglar per deltagare. 39 fåglar. Ingemar Ernberg avtackades därefter med tal och kram! 

Jag hade börjat knalla hemåt då ett vänligt par stannade och frågade ifall jag ville ha skjuts! Det tackade jag inte nej till. Det sista de sa när de släppte av mig var att jag skulle fortsätta visa vackra foton! Jag får göra så gott jag kan och förstår av den saken men då vill det nog till att fåglarna vågar komma närmare mig. Min kamera kan mycket men den är inte försedd med stjärnkikare. Jag vill härmed tacka dessa synnerligen trevliga och vänliga människor för skjutsen och berömmet.

4 kommentarer:

Margareta Sundström sa...

Fröjd för alla sinnen - så vackert och så vilsamt.O visst kommer du att tämja fåglarna efter dina önskemål :-)

BeBest sa...

Tack Margareta! :-)

De foton där fåglarna är små förstorade jag till 100% och sen tog jag en beskuren skärmdump på det väsentliga, Så är det inte här.

baraenbildavmig sa...

Trevligt med gökotta med en expert. Men jag förstår din frustration över att kameran inte räcker till. Ändå ser jag att det är nu man ska ut och njuta av naturens uppvaknande och skirhet, dina bilder visar dess harmoni och skönhet.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Den mannen har varit ledare för gökottorna i 20 år eller mer nu och eftersom han är uppvuxen i socknen och varit ornitolog sedan tonåren så har besökt alla av traktens lämpliga miljöer i jakten på nya arter. Vad han inte vet m fåglarna i Katrineholm är inte värt att veta!

Kameran gjorde väl vad den kunde men jag hade önska mig ännu bättre kort. För att få det hade jag behövt satsa 2 årshyror på kamera, objektiv och stativ.

Skicka en kommentar