Gryning

Gryning

måndag 22 maj 2017

Skogens guld


Solen hade kommit upp och morgonen såg ut att arta sig bra. Jag lämnade höjden vid Sjöholm för att gå till nästa mål, vilket var Tornstugan vid Catrineholm. Jag ämnade inte följa asfalterade vägar och gator mer än vad som var tvunget. Följaktligen gav jag mig in i skogen och sökte mig där fram till en gammal väg. Skogsområdet heter Långhagen och består av en granplantering. Jag gissar att den skogen kom till under 1930-talet men att den kan bli avverkad inom en snar framtid.

Solen hittade luckor bland stammar och grenverk. Mossan i ljuset bortom blommorna blev på så vis förvandlad till guld.

Marken var moss- eller gräsbeklädd och i det växte harsyra, Oxalis acetosellavilken blommade.
Man ser lätt att detta inte är en naturlig skog utan planterad. Förmodligen blev marken tagen i bruk för att ge bete och vinterfoder till kreaturen efter att sjön sänktes för ca 150 år sedan. Det behovet upphörde och då blev det planterat granskog istället.
Skog är ett tacksamt motiv. Även om fotona visar samma träd, går det att variera dem rätt bra genom att ändra fotovinkel eller flytta fokus.

Det finns även bärris i skogen vid Långhagen.
Här har jag lämnat Långhagen och befinner mig på vandringsleden i höjd med gården Stettin.

Här är det inte lika gott om barrträd men en hel del lövsly. Man har röjt och gallrat ur här och det som sågats ner förefaller få ligga kvar. Det ser risigt ut men det är bra för miljön, flora och fauna. Bok, Fagus sylvatica, hör inte till de vanligare träden härikring men åtminstone en står intill stigen bort till Tornstugan.
Det finns även skogsalm, Ulmus glabra, där.
I höjd med koloniområdet Mogetorp finns grövre lövträd. Det här är glasbjörkar, Betula pubescens.

Blommande gullvivor, Primula veris, har det funnits länge nu men jag hade inte plåtat årets modell, så nu var det på tiden.


Det var dags att ta en vilopaus och en enkel frukost. Jag satt på en bänk och njöt av fågelsången. Då kände jag mig iakttagen och vände mig om och visst var det tre skogstroll som skymtade i buskaget!

En stund därefter var jag framme vid beteshagen där Tornstugan finns. Där flög en citronfjäril, Gonepteryx rhamni, en hane.

Där fanns även en sångglad sävsparv, Emberiza schoeniclus, en hane.
Från Tornstugan har man utsikt tvärs över sjön Näsnaren. Långt där borta på Vingåkerssidan finns en skarvkoloni. Det syns på de förstörda vita träden. Skarvarnas frätande spillning dödar träden de bosatt sig i.

Intill Tornstugan höll flera par knölsvanar, Cygnus olor, till. De var inte helt sams. Här är det en av dem som försöker visa sig stöddig.
Taket på herrgårdsbyggnaden vid Sjöholm har jag med på många foton men nu fick jag möjlighet att även få en bild av husets sida mot sjön.
Det var dags att så sakteliga lämna Tornstugan. En vacker hägg, Prunus padus, fick se sig bli porträtterad i förbifarten.
Så blev det även för den här sävsångaren, Acrocephalus schoenobaenus.
Jag var nu på väg mot OK-Q8 för att hämta ut en hyrbil. Trots att jag vid det laget var trött av vandringen och sömnbrist kom jag dit lite för tidigt men att bara sitta och låta tiden gå är jag skicklig på.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Dina vackra bilder från granskogen med raka stammar och underbara färger och ljus får mig att längta efter en riktig skogspromenad. Det måste ha varit ljuvligt att vandra där. Härligt med herrgården som speglas i vattnet!

BeBest sa...

Tack Du! .-)
Så här på våren är det en fantastisk fågelsång där i skogen. Men det var rätt gott om mygg också och varför myggmedlet låg kvar hemma, kan jag inte förklara på annat sätt än att huvet förmodligen också låg där!

Skicka en kommentar