Gryning

Gryning

lördag 20 maj 2017

Tidig majmorgon vid Sjöholm


Igår fredag, gick jag till Sjöholm. Vill man vara med om soluppgången och samtidigt rör sig som en lus på tjärad näver, måste man ge sig av mycket tidigt. Jag hann fram innan solen hunnit upp till horisonten men den hade redan hunnit måla himlen röd och molnen speglade sig i vattnet.

Himlen ljusnade rätt fort.
Snart syntes solen vid skogskanten.
Sakta arbetade sig solen vidare upp genom molnen.
Strax efteråt nådde solstrålarna ned mot vattenytan.
Solen steg ytterligare och ljuset fick en mer gyllene ton.
Öster om vägen ligger sjön Näsnaren. Åt andra hållet finns det åkrar och ute på en av dem pågick ett förtroligt samtal.
Mellan Näsnaren och sjön Kolsnaren finns ett dike och i det simmade gäss och änder med ungar.

När så solen vaknat till och kommit upp på himlen valde jag att gå till nästa intressanta ställe. Om det kommer jag att berätta en annan dag.

6 kommentarer:

Tine Hallberg sa...

Magiskt!

BeBest sa...

Tack Tine! :-)

imsy sa...

Så tjusigt :)

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)
Det blev en vacker soluppgång men morgonen hade mer att bjuda på.

baraenbildavmig sa...

Du får uppleva många gyllene stunder för att inte tala om dem som går i purpur. Underbara bilder som förmedlar det vackra du upplevt! Den nedersta bilden med koppartonen är makalöst vacker.

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Den gångna helgen har varit rent sagolik på sätt inte bara rent fotografiskt. Jag har inte hunnit gå igenom alla fotont och fått dem färdiga än men det kommer minst en laddning till.
Det nedersta fotot har jag redigerat om och plockat bort stängselstolpen mitt i bilden! Samma bild har innan sista redigeringen valts till veckans foto på Facebook-sidan Vårt vackra Katrineholm.

Skicka en kommentar