Gryning

Gryning

måndag 1 maj 2017

Valborgsmässoafton


Jag fick för mig att jag skulle se hur man firar Valborg här i Katrineholm. Jag misstänker att de lokala arrangörerna äger såväl sans som vett, vilket brukar vara svåra bristvaror hos motsvarande på våra klassiska universitetsorter. Valborgsbrasan vid Värmbol var en lugn och stillam familjefest med gott om utrymme för barnen att rasa av sig. 

Elden hade brunnit en stund då jag kom dit.

En blek måne övervakade spektaklet.
Det var en helt annorlunda tillställning här och nu än det var där och då då jag var barn och sprang runt en majbrasa i kvällsmörkret. Att sjunga in våren.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det var mig en läcker bild på brasan och månen ser precis likadan ut som den jag tänkte fota igår. För mig blev det ingen brasa alls, var alltför ledbruten efter trädgårdens slitgöra på dagen.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag gick hemifrån vit 20-tiden och tänkte amig vara på plats lagom till kasen var övertänd men de hade startat en timme tidigare. Antagligen för att alla ungar skulle kunna få vara med och det var gott om såna som kutade runt på grusplanen.
Det kommer väl en dag för dem också när de står lagom stillsamt i värmen från kasen och minns andra tider.

Skicka en kommentar