Gryning

Gryning

onsdag 21 juni 2017

Det skulle bli dimma


Jag har fått en ovana som innebär att medan förståndigt folk sover, drar jag ut någonstans bortom bebyggelsen för att försöka hitta en soluppgång med mycket dimma i. I lördags hade jag planerat att besöka flera platser men det visade sig snart att några av dem inte hade så mycket till dimmor då jag ville ta mina nattfoton.

Jag for då till fågeldammarna vid Östra Vingåker. Det är ett pålitligt ställe, oftast. En halvmåne stod över skogen.

Molnen hade fått färg och jag hoppades på en riktigt grann morgon.
Beteshagen bort mot Claestorp hade ett tjockt dimtäcke över sig.
Långt bort i dimmorna kunde jag ana att det fanns hjortar. Två av dem kom sakta åt mitt håll.

Det var svårt att fånga in dem med kameran så jag fick tills vidare sikta på mera närbelägna motiv.
Plötsligt kom de fram ur dimman. Det är en mörk hind och en ljusare ung hjort.
Hinden viker av in bakom träden men hjorten står villrådig kvar ute i dimman. Hinden kommer snart fram igen men då får de vind av mig och rusar bort samma väg de kommit.
Jag stod högst uppe i backen där skogen möter vägen. Därifrån hade jag bra överblick ner mot dammen utan att störa fåglarna,

Dimman ligger tät och molnen skymmer solen. De granna färger jag trodde jag skulle få uteblev. Så mycket mer än så här blev det inte. En slags nordisk blues kanske.

Ett stilla vemod

Blå toner i soluppgången.

Det ljusnar


Ute på stenarna i dammen har skrattmåsarna fått fram sina ungar.
Hägrarna var inte populära bland måsarna och de dessa långbeta fågar var inte helt sams de heller. Den här hade blivit bortmotad av en annan häger och försökte nu smyga tillbaka till sitt favoritställe.


Solen jobbade på för att komma igenom molnen men lyckades inte få till det bättre än så här.
Man får inte som man vill jämt och jag for hem. Där kunde jag i alla fall få lite kaffe!

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det låter som om du är missnöjd med morgonens fotofångst och jag som gapar och häpnar över skönheten i dem!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag har nog blivit bortskämd den här våren. Det blev så många färgglada foton i maj och början av juni, så nu när det hela fått en mera normal standard blir jag inte lika nöjd som förr.

Days by Johanna sa...

oh så vackra bilder, det är något magiskt med dimman

BeBest sa...

Tack Johanna! :-)

Morgondimma brukar jar jag sällan missa på sommaren. Det är tyst ute. Endast hemtjänsten. tidningsbudet och jag delar på vår sida av kommunen.

Skicka en kommentar