Gryning

Gryning

torsdag 29 juni 2017

Jakten slog fel


Tanken var att jag skulle ge mig ut för att försöka fotografera fjärilar. Solsken och vindstilla väder var det. Precis vad flygande insekter gillar! Det finns en äng som jag någon gång helt poetiskt kallat ”Ängen där rådjur betar och fjärilar flyger.” Dit var jag på väg.

En kompis fick se mig och ville att jag skulle komma in på hans tomt och prata en stund. Det tyckte inte hans hund om. Hon är i grunden en hjärtegod tik men mig avskyr hon. Hade hon inte stått inspärrad på altanen med husse skulle jag ha fått se på annat! Det förklarade hon klart och entydigt! Nåväl, jag kände mig inte särskilt skrämd av henne och jag lyckades även fånga hennes sorgmodiga blick genom altanens ribbstaket.
Vi pratade en stund och hunden lugnade ned sig. Då jag passerade granntomten betade ett rådjur, en get, där handelsträdgården förr fanns. Så långt var allt enligt beräkningarna. I förbifarten hann jag med att få en käringtand på bild också. 


Nu var det bara det där med fjärilarna flyger. Det var precis vad de gjorde. Inte över den ängen men över nästa vid Luvsjön. Fjärilarna vägrade landa i min närhet. Då kom sländorna vid Luvsjön till min undsättning.

En större sjötrollslända hade hittat en behaglig plats i solen.
Sjötrollsländan, det är en hane, hade en antagonist! Det var en fyrfläckig trollslända, också en hane, vilken ansåg att den blå inkräktade på livsutrymmet. 
Så fort någon av dem försökte fånga ett byte, kom den andre och försökte mota bort den förste. En flickslända, en större rödögonflickslända, även den en hane, försökte också få vara med och dela på livsutrymmet men den hade inte mycket att säga till om.
Ytterligare en flickslända, mörk lyrflickslända, återigen en hane, försökte hitta en passande plats att vila på.
Alla dessa hanar höll sig i närheten av det vatten, de levt i under den tid då de var nymfer. Honorna hade efter att de kläckts lämnat sjöns stränder åt hanarna, för att själva söka sina jaktmarker långt bort. En dag skulle de återvända till sjön för att para sig. Det var den dagen hanarna väntade på.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är möjligt att jakten slog fel, men tomhänt kom du ju inte hem. Ett mycket charmigt och annorlunda hundporträtt sköt du, bravo! Roligt med sländorna, jag har just börjat se dem, men de flesta är otåliga. Det roliga är att sommarflickan häromdagen pekade ut en flickslända för mig, det är rätta tag. Jag väljer idag att gilla bilden av den större sjötrollsländan där den ligger och solar.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ja några bra foton på fjärilar fick jag inte med mig men och helt nöjd med sländorna är jag inte heller. De vägrade att släppa mig tillräckligt nära.

Skicka en kommentar