Gryning

Gryning

söndag 9 juli 2017

En vandring kvällen till mötes


Solen var ännu upp och över grusplanen kom en vit fjäril. Den landade i gräset intill mig. Jag har letat fram att den kallas vit borstspinnare.
Jag gick mot ån vid Värmbol. Den gamla smedjan speglade sig i vattnet.

Därifrån fortsatte jag mot Backa. I hagen stod en förvånad ko. Hon var nog inte van vid att det gick folk på vägen så sent.

Bortom Backa såg jag rådjur och dovhjortar på håll men nu var ljuset i skuggan inte tjänligt för min kamera. Bättre gick det att fånga in prästkragarna. De stod i alla fall stilla.

Himlen var på väg att sluta det trötta ögat i molnen.

Jag såg ytterligare hjortar och rådjur men även de befann sig långt bort och i rörelse. Då gick det lättare att plåta det speglade ljuset från gatubelysningen.

Kvällen var inne.

4 kommentarer:

Margareta Sundström sa...

Så finstämt - så vilsamt och så trevligt du skriver. Tack för kvällsberättelsen med dina vackra bilder.
M

baraenbildavmig sa...

Du har verkligen fångat den förvånade minen hos kon. Trevlig kvällspromenad med himlens trötta öga och bilden på borstspinnaren är som en vacker tavla. Hen har svept manteln om sig som skydd mot kvällsluften.

BeBest sa...

Tack Margareta! :-)

Det var en skön promenad men dessvärre kunde jag inte få med mig allt jag såg på bild!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Kon bara stod där och titta med gräset hängande från den halvöppna munnen. Det fanns fler kor i hagen men de höll sig längre bort.
Ja den lilla spinnaren var enn trevlig bekantskap. Det var första gången jag lyckades få den på bild.

Skicka en kommentar