Gryning

Gryning

lördag 15 juli 2017

Längs stigar och vägar i skog och mark


Jag planerade att gå iväg för att se ifall den fridlysta orkidén, skogsknipprot, blommade. Medan jag gjorde mig i ordning för detta, fick jag en fråga från min granne om jag ville följa med ut och leta blåbär. Jag tackade ja till det.

Först begav vi oss till orkidéstället. De blommade och blev vederbörligen avbildade,
En liten mygga satt på en av blommorna.

På en klöver landade en mindre tåtelsmygare.
Min granne, fotokonstnären Monica Johansson, NatureFootstep, hittade en liten orange fjäril, en mätare av något slag, vilken hon med mycket tålamod och många försök lyckades få foton av. Jag hade, på grund av defekt färgseende, svårt att upptäcka den insekten då den satt stilla så jag blev utan bilder.

Så var det det där med blåbär. Vi hittade ett fåtal och Monica hittade det enda bäret med någon smak. Det bäret smakade bärfis. Vi hittade även en vän i nöden, vilken själv var i nöd.

Vi gick en stund längs vägen till Krämbolsstugan men vi såg inga fjärilar eller sländor. Ängen stod sommargrön.
Älggräset har börjat blomma.

Slutligen såg vi en intressant installation.

Så var det med den promenaden. Fridlysta orkidéer blommar, blåbären är få och ännu färre smakar något, en vän i nöden behöver hjälp och konsten är alldeles åt skogen.


6 kommentarer:

NatureFootstep sa...

du får då till det :) Sitter o fnissar :)

BeBest sa...

Tack NatureFootstep! :-)

baraenbildavmig sa...

Underbara bilder på orkidén och tåtelsmygaren! Jag tror att jag ibland förväxlar brudbröd och älggräs, kommer jag på. Rolig skogskonst!

NatureFootstep sa...

du missade alla myror i toppen på orkideen :) Jag var dit idag igen och tog lite nya bilder. Den lilla fjärilen visade sig vara en brun lövmätare, Ny art för mig :)

BeBest sa...

Tack Du! :)
Den förväxlingen har jag också gjort i min barndom. Jag var nog en bit upp i tonåren innan jag upptäckte skillnaderna.
Det finns en del väsen med kreativa idéer där ute bland träden och de mossiga stenarna. :-)

BeBest sa...

Ja NatureFootstep på det fotot syns de inte men jag har några med blodröda myror på och några löss också.

Skicka en kommentar