Gryning

Gryning

måndag 3 juli 2017

På fjärilsjakt bland blommor och blad.


Det föreföll vara ett passande väder för fjärilar att flyga i. Flugor och steklar klarar tuffare vindpustar än fjärilarna, så varmt och någorlunda vindstilla är fjärilarnas klimat.

Jag hann med att få ett par växtfoton i förbifarten. Toppklockan är mera vanlig i rabatter än utanför trädgårdarna men den växer även vild i sydöstra Sverige.

Jag gick även förbi en dikesslänt med ett fint bestånd av prästkragar.
Det finns även ett ställe med långa revor med björnbär. Lätt att snubbla i för den som inte ser efter var den sätter fötterna.
Innan jag hittade fjärilarna hann jag även få se backvial med någon art av svarta blanka bladbaggar på.

Först fram för fotografering kom en luktgräsfjäril. De kommer att dominera området strax ovanför och i halvhögt gräs under juli.
På ängen växte det flera klöversorter. Det här är alsikeklöver.

Så hittade jag äntligen en blåvinge son ville vara med på bild. Det är en ängsblåvinge.

Fjärilen flög bort men kom tillbaka och ville vara med på fler bilder.
När så blåvingen visat för de övriga att jag inte var så farlig var det fler som ville vara med. Den här pärlgräsfjärilen vågade till slut ställa upp.

Även en ängssmygare ville visa sig kavat och stramade upp hållningen medan den lagom världsvant sippade på en klöver.
Så återstod det för mig att vandra stigen tillbaka.

Så får vi se vart nästa promenad tar vägen. En annan gång ...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för skogspromenaden. Vilka vackra modeller du har o tydligen börjar de bli vana att posera. Så trevligt med blandningen av växter o fjärilar i dina bilder - dina texter är också informativa.

Tack för promenaden. /Margareta

BeBest sa...

Tack Margareta! :)

Insekterna brukar till slut ge med sig och börja våga visa upp sig. Det kan dock krävas många foton där man börjar på avstånd och så successivt går närmre. Ser man bara till att ens skugga inte faller över dem kan man komma ganska nära.

baraenbildavmig sa...

En jättefin samling blommor och fjärilar! Ängssmygaren är en trevlig filur och ser alltid så kavat ut. Pärlgräsfjärilen tror jag inte att jag har fotat någon gång. Ängsblåvingen är verkligen vackert blå och fotona på den är väldigt bra. Luktgräsfjärlien tror jag har flygsmugit omkring här i dag, men mest märks amiralen.

BeBest sa...

Tack Du! .-)

Äntligen var det några fjärilar som inte fick panik för att jag dök upp!
Många av mina bästa fjärilsställen har fått de vindskyddande buskagen borthuggna. Det märks. Fjärilarna har flyttat!

Skicka en kommentar